El 18 d’octubre de 2023, vam retrobar-nos amb l’alumnat de l’escola Cèsar August de Tarragona per introduïr la segona fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, on l’alumnat de l’escola Cèsar August de 6è A, 6è B i 6è C, va gaudir d’un espai per reflexionar sobre justícia econòmica i social des d’una interculturalitat crítica. En aquesta segona fase, la Maka és l’educadora que, a través de les diferents sessions, acompanya l’alumnat a treballar problemàtiques globals vinculades al nostre entorn local.
El 18 i 19 d’octubre, va tenir lloc el primer mòdul introductori, on les alumnes van conèixer i familiaritzar-se amb l’experiència de la primera fase de la campanya que van viure companys del centre el curs passat. Les alumnes van reflexionar envers el cartell de COMunitats, la qual cosa els va permetre apropar-se a la visió sobre interculturalitat crítica i sostenibilitat econòmica i social.
D’altra banda, el grup també va gaudir d’un espai per reflexionar sobre la importància de reconèixer-nos com a éssers independents i ecodependents ja que, donant resposta a les següents preguntes: què necessito per viure? i qui ho fa possible? van compartir quines necessitats consideràven imprescindibles per viure i sostenir la COMunitat.
Durant el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sotenibles”, l’alumnat va poder identificar i contextualitzar algunes situacions d’injustícia i vulnerabilitat que passen a nivell mundial. A través del joc de rol “els recursos desiguals” van poder experimentar en primera persona com operen les desigualtats a nivell global i local. Havien de treballar en grups, i cada un d’ells tenia materials diferents -que estaven repartits a pròposit desigualment-, tanmateix, tots els grups tenien el mateix objectiu: construir una casa amb totes les necessitats cobertes on hi capigués com a mínim una persona (la figura que se’ls repartia).
L’alumnat, que es mostrava participatiu i motivat durant la sessió, va poder experimentar problemàtiques socials i econòmiques globals en primera persona: “això és injust!” “jo també vull tenir els mateixos drets”, son algunes de les reaccions de les alumnes durant l’activitat.
Seguidament, al mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, l’alumnat va poder observar, a través de dinàmiques sobre les necessitats, les cures i les relacions de poder, com opera i com ens afecta l’ús del poder en els nostres entorns propers i a escala local i global i, d’altra banda, la manera en que, la manifestació d’aquest poder opera basant-se en relacions de dominació i explotació.
El mòdul 9 “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, el grup va poder introduir-se en temes com els feminismes i l’economia social solidària, tant a nivell local com a nivell global. Seguidament, a través d’un joc cooperatiu “construir camí”, van poder treballar els conceptes teoritzats durant la primera part de la sessió.
Durant l’espai de reflexió ll, les alumnes van reflexionar sobre com teixir relacions sostenibles amb les persones i les comunitats. El grup, durant la sessió, va treballar conceptes com cures, no-discriminació, interdependència i vulnerabilitat. I, a través d’una dinàmica creativa, van compartir i crear un imaginari comú de COMunitat.
Moltes gràcies!