Comunitats al barri i al món

Visitem la iniciativa d’Economia Social i Solidària i antiracista ‘Espai La Tregua’.

El passat 20 de febrer de 2024, l’alumnat de 3r i 4t de l’escola FEP Montserrat EE surt de l’aula per a conèixer iniciatives antiracistes i decolonials que promouen el cooperativisme i les Economies Socials i Solidàries sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes introduïdes els conceptes treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes van visitar la seu de La Tregua, un espai per a la socialització intercultural i el treball comunitari, amb una formació artística i decolonial que busca promoure el pensament crític i l’acció social.

Amb la visita es va conèixer un model d’organització cooperatiu que fomenta la construcció de relacions a partir de l’ètica de la cura, prioritzant el benestar de les persones i la seva voluntat per sobre de l’interès econòmic, i de l’antiracisme.

Durant la sortida, La Tregua va presentar el seu projecte a l’alumnat i el seu funcionament a través d’un vídeo que van projectar i peces d’art, com collages plàstics i tèxtils, entre d’altres. Es tracta de ‘M.i.A Barcelona’ (Migració i Art), un espai intercultural d’informació i acció per a facilitar la participació de migrants com a nous agents socials reconeguts en igualtat de drets, expressió i acció.

Posteriorment, les alumnes van desenvolupar unes preguntes que es van elaborar en la darrera sessió, generant així un espai de reflexió i debat arrel de les seves inquietuds. Així mateix, un cop finalitzada la visita, cada alumne va fer un dibuix de la peça d’art que més li va cridar l’atenció i amb la que s’inicia la fase d’investigació per a elaborar l’Artivisme final.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola especial Mare de Déu de Montserrat reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 16 de gener de 2024 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 3er i 4t de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat, amb la Paula, educadora d’Akwaba que acompanyarà les sessions. En la primera sessió amb els grups vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 23 de gener, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 30 de gener, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 6 de febrer els grups va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb l’educadora, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 13 de febrer, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola Ernest Lluch reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 2 de novembre de 2023 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 6è A i 6è B de l’escola Ernest Lluch, amb l’Andrea i la Martina, educadores d’Akwaba que acompanyaran les sessions. En la primera sessió amb 6è A, vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs. Amb 6è B, ens vam centrar en explicar què farem aquest curs, donat que l’alumnat s’incorpora aquest any al projecte.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 2 de novembre, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 9 de novembre, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 16 de novembre el grup va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb les educadores, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 30 de novembre de 2023, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.