Comunitats al barri i al món

Reprenem COMunitats a l’institut escola Arts reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

A l’institut Escola Arts també continuem amb la campanya “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”! Aquest any 2024 vam començar la segona fase del projecte el 19 de gener amb la Júlia com a educadora de la Fundació Akwaba. La campanya està dividida en dues fases, la primera la vam realitzar l’any passat i aquest, continuarem amb els mòduls de la segona.

Per començar, primer de tot, calia refrescar tot el que havíem treballat el curs anterior: conceptes, exemples i idees clau bàsiques en el projecte. Així, aquest curs continuem treballant en com construir relacions sostenibles entre les persones i amb el medi ambient, qüestionant les estructures del sistema en què vivim i plantejant-nos què podem fer nosaltres com a persones i com a comunitats per a canviar la
realitat social que ens sembli injusta o desigual.

El primer mòdul, el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”, el vam començar el 26 de gener. Vam engegar amb un joc de rol per tal de viure en primera persona tot allò que ja havíem anat treballant el curs anterior, com es viuen les discriminacions i les desigualtats a l’hora d’accedir als recursos? Com tracten els estats i el sistema econòmic neoliberal a les persones migrades? I nosaltres com a conciutadanes?

El 2 de febrer, amb el mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, ens preguntàvem com es deu viure un procés migratori i tot el que implica; com es deu sentir el marxar del lloc on es viu? En aquest mòdul també vam treballar el poder; com aquest s’acciona i s’encarna pels diferents agents dins la comunitat, i quin ús o abús en fem nosaltres d’ell. Quins efectes té el poder en els nostres entorns propers i a escala local i global? Aquest mòdul va ser molt enriquidor perquè les mateixes alumnes van poder donar resposta a les qüestions plantejades a través d’elles mateixes.

Avançant amb el temari, el 16 de febrer, vam començar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista” per veure alternatives com el cooperativisme. Per aquest mòdul, ens va acompanyar La Tregua, una iniciativa de l’Economia Social i Solidaria, que ens va fer reflexionar sobre la sostenibilitat econòmica i social posant en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament. Així, a través de dinàmiques grupals i d’exemples d’experiències del Sud Global de dones del Brasil, Equador i Mèxic autoorganitzades per satisfer les seves necessitats mitjançant el suport mutu vam poder imaginar altres models de comunitat més sostenibles.*

* Amb la motxilla plena d’eines i coneixements, el 23 de febrer, vam
començar “l’Espai de reflexió II”, on, mitjançant el dibuix guiat les
alumnes expressaven quina era la seva realitat, què els agradaria que
canviés de la comunitat i com imaginarien la comunitat ideal. També vam
explorar-ho a través de conceptes treballats: on es dona la
interdependència, quines són les vulnerabilitats de la comunitat en
què vivim, on detectem l’ètica de la cura, com seria una societat diversa,
o com s’abordaria la diversitat?*

* I així és com encarem la part final de la campanya, amb el guiatge de
la Tregua, per recollir els missatges de les mateixes alumnes de què els
agradaria que canviés al seu entorn proper, a l’escola, al barri, a la
ciutat; o a l’entorn més llunyà que és el sistema-món. I mitjançant
l’Artivisme com a eina per al canvi social transformarem tot això en una
creació artística a l’espai públic que ens permetrà imaginar comunitats
sense racisme, desigualtats, ni violències; unes societats o es posi al
centre les cures del medi i de les persones.*

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’institut Montjuic reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat.

A l’Institut Montjuïc ja fa uns mesos que vam començar la segona fase del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”. El 15 de gener vam engegar motors amb els grups de 4t A, B i C acompanyats de les talleristes Maria, Júlia i Pol que han dinamitzat les sessions per tal d’aprofundir en com construir comunitats sostenibles.

Hem iniciat les sessions, dividides en diferents mòduls, reflexionant sobre l’estat del món i les estratègies orientades a la sostenibilitat econòmica i social i la interculturalitat crítica i social. Primer, vam estirar el fil amb què havíem acabat l’any passat, repassar els conceptes treballats i començar a plantejar el que faríem al llarg de la segona part de la campanya.

El primer mòdul, el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles” vam fer un joc de rol. Titulat, “els recursos desiguals”, el joc ens ajudava a reflexionar sobre les relacions discriminatòries i desiguals a partir de viure en primera persona aquestes desigualtats i discriminacions a l’hora d’accedir als recursos que necessitem les persones per a viure.

Amb el mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura” que començàvem el 29 de gener, vam reflexionar sobre el poder i la manera en què opera i ens afecta a escala personal i a escala local i global. Partíem de preguntar-nos com se senten les persones que han de marxar del lloc on viuen, que migren i així, a través de les seves pròpies històries i realitats, l’alumnat va donar resposta a les qüestions plantejades.

El 26 de febrer vam fer el mòdul 9, “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, acompanyades del col·lectiu antiracista La Tregua. El tema del mòdul era la sostenibilitat econòmica i
social i ho vam treballar a través de jocs vivencials sobre el cooperativisme i els seus valors. També, mitjançant exemples d’experiències del Sud Global d’organitzacions de dones del Brasil, Equador i Mèxic
autoorganitzades per satisfer les seves necessitats partint del suport mutu.

Ja amb força recorregut de la campanya, vam fer l‘espai de reflexió II els dies 4 i 11 de març on es proposava a les alumnes d’imaginar com seria una comunitat ideal sostenible humana i ambientalment, partint de conceptes clau de la campanya com són la interdependència, la vulnerabilitat, l’ètica
de la cura i la diversitat.

Amb tot plegat, han estat unes sessions enriquidores que ens han permès imaginar comunitats sense racisme, desigualtats ni violències; unes societats o es posin al centre les cures de les persones i de l’entorn. I així, ja ens trobem en la recta final, on, amb l’acompanyament de la Tregua, transformarem el que hem anat treballant durant el curs en Artivisme, incidència social i política a través de l’art.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola especial Mare de Déu de Montserrat reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 16 de gener de 2024 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 3er i 4t de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat, amb la Paula, educadora d’Akwaba que acompanyarà les sessions. En la primera sessió amb els grups vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 23 de gener, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 30 de gener, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 6 de febrer els grups va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb l’educadora, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 13 de febrer, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

Reprenem el COMunitats a l’institut Santa Eulàlia reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per a la sostenibilitat

El 27 d’octubre de 2023, vam retrobar-nos amb l’alumnat de l’institut Santa Eulàlia per introduïr la segona fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, on l’alumnat de l’institut Santa Eulàlia de les optatives de Ciutat, centre i sostenibilitat a 3r d’ESO i a Sostenibilitat i participació: implica’t a 4t d’ESO ha pogut reflexionar sobre la justícia econòmica i social des d’una perspectiva d’interculturalitat crítica. En aquesta segona fase les educadores que acompanyen les sessión son la Paula a 3r i l’Andrea al grup de 4t, que a través de les diferents sessions treballen problemàtiques globals vinculades al entorn local.

El 27 d’octubre i 2 de novembre, va tenir lloc el primer mòdul introductori, on les alumnes van conèixer i familiaritzar-se amb l’experiència de la primera fase de la campanya que van viure companys del centre el curs passat. Les alumnes van reflexionar envers el cartell de COMunitats, la qual cosa els va permetre apropar-se a la visió sobre interculturalitat crítica i sostenibilitat econòmica i social.

D’altra banda, també van poder reflexionar sobre la importància de reconèixer-nos com a éssers independents i ecodependents ja que, donant resposta a les següents preguntes: què necessito per viure? i qui ho fa possible? van compartir quines necessitats consideràven imprescindibles per viure i sostenir la COMunitat.

Durant el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sotenibles”, l’alumnat va poder identificar i contextualitzar algunes situacions d’injustícia i vulnerabilitat que passen a nivell mundial. A través del joc de rol “els recursos desiguals” van poder experimentar en primera persona com operen les desigualtats a nivell global i local. Havien de treballar en grups, i cada un d’ells tenia materials diferents -que estaven repartits a pròposit desigualment-, tanmateix, tots els grups tenien el mateix objectiu: construir una casa amb totes les necessitats cobertes on hi capigués com a mínim una persona (la figura que se’ls repartia). Alhora, hi havia persones que gaudien de més drets i privilegis perquè tenien passaport, i aquest fet també va condicionar en el desenvolupament del joc.

Després d’experimentar-ho, veient com hi havia grups que els sobrava material, i d’altres que no van poder aconseguir l’objectiu de construir una casa, van reflexionar i fer paral·lelismes amb situacions de desigualtat de l’entorn proper, i fent propostes de quines son les coses que haurien de canviar.

Seguidament, al mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, l’alumnat va poder observar, a través de dinàmiques sobre les necessitats, les cures i les relacions de poder, com opera i com ens afecta l’ús del poder en els nostres entorns propers i a escala local i global i, d’altra banda, la manera en que, la manifestació d’aquest poder opera basant-se en relacions de dominació i explotació. Vam introduir el concepte “ètica de la cura”, i vam poder-ho aterrar a exemples concrets de la quotidianitat.

El mòdul 9 “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, en aquesta sessió ens va acompanyar La Tregua que van introduir a l’alumnat en temes com els feminismes i l’economia social solidària, tant a nivell local com a nivell global. A través d’una dinàmica per equips vam anar descobrint quins son els valors que caracteritzen l’economia social i solidària, i vam conèixer experiències sobretot liderades per dones, de l’entorn global i proper. Seguidament, a través d’un joc cooperatiu vam poder reflexionar sobre la importància de coodinar-nos i la dificultat de fer-ho, en l’escolta atenta i l’observació juguen un paper molt important.

Durant l’espai de reflexió ll, les alumnes van reflexionar sobre com teixir relacions sostenibles amb les persones i les comunitats. El grup, durant la sessió, va treballar conceptes com cures, no-discriminació, interdependència i vulnerabilitat. I, a través d’una dinàmica creativa, van compartir i crear un imaginari comú de COMunitat.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola Cèsar August reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per a la sostenibilitat

El 18 d’octubre de 2023, vam retrobar-nos amb l’alumnat de l’escola Cèsar August de Tarragona per introduïr la segona fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, on l’alumnat de l’escola Cèsar August de 6è A, 6è B i 6è C, va gaudir d’un espai per reflexionar sobre justícia econòmica i social des d’una interculturalitat crítica. En aquesta segona fase, la Maka és l’educadora que, a través de les diferents sessions, acompanya l’alumnat a treballar problemàtiques globals vinculades al nostre entorn local.

El 18 i 19 d’octubre, va tenir lloc el primer mòdul introductori, on les alumnes van conèixer i familiaritzar-se amb l’experiència de la primera fase de la campanya que van viure companys del centre el curs passat. Les alumnes van reflexionar envers el cartell de COMunitats, la qual cosa els va permetre apropar-se a la visió sobre interculturalitat crítica i sostenibilitat econòmica i social.

D’altra banda, el grup també va gaudir d’un espai per reflexionar sobre la importància de reconèixer-nos com a éssers independents i ecodependents ja que, donant resposta a les següents preguntes: què necessito per viure? i qui ho fa possible? van compartir quines necessitats consideràven imprescindibles per viure i sostenir la COMunitat.

Durant el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sotenibles”, l’alumnat va poder identificar i contextualitzar algunes situacions d’injustícia i vulnerabilitat que passen a nivell mundial. A través del joc de rol “els recursos desiguals” van poder experimentar en primera persona com operen les desigualtats a nivell global i local. Havien de treballar en grups, i cada un d’ells tenia materials diferents -que estaven repartits a pròposit desigualment-, tanmateix, tots els grups tenien el mateix objectiu: construir una casa amb totes les necessitats cobertes on hi capigués com a mínim una persona (la figura que se’ls repartia).

L’alumnat, que es mostrava participatiu i motivat durant la sessió, va poder experimentar problemàtiques socials i econòmiques globals en primera persona: “això és injust!” “jo també vull tenir els mateixos drets”, son algunes de les reaccions de les alumnes durant l’activitat.

Seguidament, al mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, l’alumnat va poder observar, a través de dinàmiques sobre les necessitats, les cures i les relacions de poder, com opera i com ens afecta l’ús del poder en els nostres entorns propers i a escala local i global i, d’altra banda, la manera en que, la manifestació d’aquest poder opera basant-se en relacions de dominació i explotació.

El mòdul 9 “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, el grup va poder introduir-se en temes com els feminismes i l’economia social solidària, tant a nivell local com a nivell global. Seguidament, a través d’un joc cooperatiu “construir camí”, van poder treballar els conceptes teoritzats durant la primera part de la sessió.

Durant l’espai de reflexió ll, les alumnes van reflexionar sobre com teixir relacions sostenibles amb les persones i les comunitats. El grup, durant la sessió, va treballar conceptes com cures, no-discriminació, interdependència i vulnerabilitat. I, a través d’una dinàmica creativa, van compartir i crear un imaginari comú de COMunitat.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola Ernest Lluch reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 2 de novembre de 2023 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 6è A i 6è B de l’escola Ernest Lluch, amb l’Andrea i la Martina, educadores d’Akwaba que acompanyaran les sessions. En la primera sessió amb 6è A, vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs. Amb 6è B, ens vam centrar en explicar què farem aquest curs, donat que l’alumnat s’incorpora aquest any al projecte.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 2 de novembre, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 9 de novembre, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 16 de novembre el grup va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb les educadores, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 30 de novembre de 2023, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.