Reprenem COMunitats a l’institut Montjuic reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat.

A l’Institut Montjuïc ja fa uns mesos que vam començar la segona fase del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”. El 15 de gener vam engegar motors amb els grups de 4t A, B i C acompanyats de les talleristes Maria, Júlia i Pol que han dinamitzat les sessions per tal d’aprofundir en com construir comunitats sostenibles.

Hem iniciat les sessions, dividides en diferents mòduls, reflexionant sobre l’estat del món i les estratègies orientades a la sostenibilitat econòmica i social i la interculturalitat crítica i social. Primer, vam estirar el fil amb què havíem acabat l’any passat, repassar els conceptes treballats i començar a plantejar el que faríem al llarg de la segona part de la campanya.

El primer mòdul, el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles” vam fer un joc de rol. Titulat, “els recursos desiguals”, el joc ens ajudava a reflexionar sobre les relacions discriminatòries i desiguals a partir de viure en primera persona aquestes desigualtats i discriminacions a l’hora d’accedir als recursos que necessitem les persones per a viure.

Amb el mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura” que començàvem el 29 de gener, vam reflexionar sobre el poder i la manera en què opera i ens afecta a escala personal i a escala local i global. Partíem de preguntar-nos com se senten les persones que han de marxar del lloc on viuen, que migren i així, a través de les seves pròpies històries i realitats, l’alumnat va donar resposta a les qüestions plantejades.

El 26 de febrer vam fer el mòdul 9, “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, acompanyades del col·lectiu antiracista La Tregua. El tema del mòdul era la sostenibilitat econòmica i
social i ho vam treballar a través de jocs vivencials sobre el cooperativisme i els seus valors. També, mitjançant exemples d’experiències del Sud Global d’organitzacions de dones del Brasil, Equador i Mèxic
autoorganitzades per satisfer les seves necessitats partint del suport mutu.

Ja amb força recorregut de la campanya, vam fer l‘espai de reflexió II els dies 4 i 11 de març on es proposava a les alumnes d’imaginar com seria una comunitat ideal sostenible humana i ambientalment, partint de conceptes clau de la campanya com són la interdependència, la vulnerabilitat, l’ètica
de la cura i la diversitat.

Amb tot plegat, han estat unes sessions enriquidores que ens han permès imaginar comunitats sense racisme, desigualtats ni violències; unes societats o es posin al centre les cures de les persones i de l’entorn. I així, ja ens trobem en la recta final, on, amb l’acompanyament de la Tregua, transformarem el que hem anat treballant durant el curs en Artivisme, incidència social i política a través de l’art.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.