Introduïm la campanya COMunitats a l’aula

Reprenem el COMunitats a l’institut Santa Eulàlia reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per a la sostenibilitat

El 27 d’octubre de 2023, vam retrobar-nos amb l’alumnat de l’institut Santa Eulàlia per introduïr la segona fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, on l’alumnat de l’institut Santa Eulàlia de les optatives de Ciutat, centre i sostenibilitat a 3r d’ESO i a Sostenibilitat i participació: implica’t a 4t d’ESO ha pogut reflexionar sobre la justícia econòmica i social des d’una perspectiva d’interculturalitat crítica. En aquesta segona fase les educadores que acompanyen les sessión son la Paula a 3r i l’Andrea al grup de 4t, que a través de les diferents sessions treballen problemàtiques globals vinculades al entorn local.

El 27 d’octubre i 2 de novembre, va tenir lloc el primer mòdul introductori, on les alumnes van conèixer i familiaritzar-se amb l’experiència de la primera fase de la campanya que van viure companys del centre el curs passat. Les alumnes van reflexionar envers el cartell de COMunitats, la qual cosa els va permetre apropar-se a la visió sobre interculturalitat crítica i sostenibilitat econòmica i social.

D’altra banda, també van poder reflexionar sobre la importància de reconèixer-nos com a éssers independents i ecodependents ja que, donant resposta a les següents preguntes: què necessito per viure? i qui ho fa possible? van compartir quines necessitats consideràven imprescindibles per viure i sostenir la COMunitat.

Durant el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sotenibles”, l’alumnat va poder identificar i contextualitzar algunes situacions d’injustícia i vulnerabilitat que passen a nivell mundial. A través del joc de rol “els recursos desiguals” van poder experimentar en primera persona com operen les desigualtats a nivell global i local. Havien de treballar en grups, i cada un d’ells tenia materials diferents -que estaven repartits a pròposit desigualment-, tanmateix, tots els grups tenien el mateix objectiu: construir una casa amb totes les necessitats cobertes on hi capigués com a mínim una persona (la figura que se’ls repartia). Alhora, hi havia persones que gaudien de més drets i privilegis perquè tenien passaport, i aquest fet també va condicionar en el desenvolupament del joc.

Després d’experimentar-ho, veient com hi havia grups que els sobrava material, i d’altres que no van poder aconseguir l’objectiu de construir una casa, van reflexionar i fer paral·lelismes amb situacions de desigualtat de l’entorn proper, i fent propostes de quines son les coses que haurien de canviar.

Seguidament, al mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, l’alumnat va poder observar, a través de dinàmiques sobre les necessitats, les cures i les relacions de poder, com opera i com ens afecta l’ús del poder en els nostres entorns propers i a escala local i global i, d’altra banda, la manera en que, la manifestació d’aquest poder opera basant-se en relacions de dominació i explotació. Vam introduir el concepte “ètica de la cura”, i vam poder-ho aterrar a exemples concrets de la quotidianitat.

El mòdul 9 “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, en aquesta sessió ens va acompanyar La Tregua que van introduir a l’alumnat en temes com els feminismes i l’economia social solidària, tant a nivell local com a nivell global. A través d’una dinàmica per equips vam anar descobrint quins son els valors que caracteritzen l’economia social i solidària, i vam conèixer experiències sobretot liderades per dones, de l’entorn global i proper. Seguidament, a través d’un joc cooperatiu vam poder reflexionar sobre la importància de coodinar-nos i la dificultat de fer-ho, en l’escolta atenta i l’observació juguen un paper molt important.

Durant l’espai de reflexió ll, les alumnes van reflexionar sobre com teixir relacions sostenibles amb les persones i les comunitats. El grup, durant la sessió, va treballar conceptes com cures, no-discriminació, interdependència i vulnerabilitat. I, a través d’una dinàmica creativa, van compartir i crear un imaginari comú de COMunitat.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola Cèsar August reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per a la sostenibilitat

El 18 d’octubre de 2023, vam retrobar-nos amb l’alumnat de l’escola Cèsar August de Tarragona per introduïr la segona fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, on l’alumnat de l’escola Cèsar August de 6è A, 6è B i 6è C, va gaudir d’un espai per reflexionar sobre justícia econòmica i social des d’una interculturalitat crítica. En aquesta segona fase, la Maka és l’educadora que, a través de les diferents sessions, acompanya l’alumnat a treballar problemàtiques globals vinculades al nostre entorn local.

El 18 i 19 d’octubre, va tenir lloc el primer mòdul introductori, on les alumnes van conèixer i familiaritzar-se amb l’experiència de la primera fase de la campanya que van viure companys del centre el curs passat. Les alumnes van reflexionar envers el cartell de COMunitats, la qual cosa els va permetre apropar-se a la visió sobre interculturalitat crítica i sostenibilitat econòmica i social.

D’altra banda, el grup també va gaudir d’un espai per reflexionar sobre la importància de reconèixer-nos com a éssers independents i ecodependents ja que, donant resposta a les següents preguntes: què necessito per viure? i qui ho fa possible? van compartir quines necessitats consideràven imprescindibles per viure i sostenir la COMunitat.

Durant el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sotenibles”, l’alumnat va poder identificar i contextualitzar algunes situacions d’injustícia i vulnerabilitat que passen a nivell mundial. A través del joc de rol “els recursos desiguals” van poder experimentar en primera persona com operen les desigualtats a nivell global i local. Havien de treballar en grups, i cada un d’ells tenia materials diferents -que estaven repartits a pròposit desigualment-, tanmateix, tots els grups tenien el mateix objectiu: construir una casa amb totes les necessitats cobertes on hi capigués com a mínim una persona (la figura que se’ls repartia).

L’alumnat, que es mostrava participatiu i motivat durant la sessió, va poder experimentar problemàtiques socials i econòmiques globals en primera persona: “això és injust!” “jo també vull tenir els mateixos drets”, son algunes de les reaccions de les alumnes durant l’activitat.

Seguidament, al mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, l’alumnat va poder observar, a través de dinàmiques sobre les necessitats, les cures i les relacions de poder, com opera i com ens afecta l’ús del poder en els nostres entorns propers i a escala local i global i, d’altra banda, la manera en que, la manifestació d’aquest poder opera basant-se en relacions de dominació i explotació.

El mòdul 9 “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, el grup va poder introduir-se en temes com els feminismes i l’economia social solidària, tant a nivell local com a nivell global. Seguidament, a través d’un joc cooperatiu “construir camí”, van poder treballar els conceptes teoritzats durant la primera part de la sessió.

Durant l’espai de reflexió ll, les alumnes van reflexionar sobre com teixir relacions sostenibles amb les persones i les comunitats. El grup, durant la sessió, va treballar conceptes com cures, no-discriminació, interdependència i vulnerabilitat. I, a través d’una dinàmica creativa, van compartir i crear un imaginari comú de COMunitat.

Moltes gràcies!

Introduïm i reflexionem sobre Interculturalitat crítica a l’escola Torreforta de Tarragona

El 24 d’octubre de 2023 vam iniciar la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ a les aules de l’escola Torreforta amb els grups de 5è A i 5è B. Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida.

L’Aleix, tallersita, durant aquestes primeres sesions ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb les altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat.

Les alumnes de 5è es familiaritzen amb la campanya
a través de jocs de coneixença (Mòdul 1- 24/10/12)

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls que es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se als diferents grups-classe. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents que satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Les alumnes de 5è de l’escola Torreforta posen en pràctica les claus per establir relacions sanes i sostenibles (Mòdul 4- 28/11/23)

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola Ernest Lluch reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 2 de novembre de 2023 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 6è A i 6è B de l’escola Ernest Lluch, amb l’Andrea i la Martina, educadores d’Akwaba que acompanyaran les sessions. En la primera sessió amb 6è A, vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs. Amb 6è B, ens vam centrar en explicar què farem aquest curs, donat que l’alumnat s’incorpora aquest any al projecte.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 2 de novembre, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 9 de novembre, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 16 de novembre el grup va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb les educadores, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 30 de novembre de 2023, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

Introduïm “COMunitats” a 6èB de l’escola Ernest Lluch

El 18 d’octubre de 2023 vam introduir la campanya COMunitats al grup de 6è B de l’escola Ernest Lluch, grup que s’ha constituït per primera vegada aquest curs, amb alumnat nouvingut a l’escola. La Martina, tallerista, va ser l’encarregada de dinamitzar una sessió introductòria per tal de donar a conèixer aspectes significatius del que van realitzar els i les companyes de 6è A el curs anterior.

Per apropar l’alumnat a la tasca realitzada per Akwaba, la Martina va presentar breument l’entitat i tot seguit a través d’un joc de coneixença, interpretaven la imatge de la campanya i els elements que la configuren, que simulen diferents fils entrellaçats. Aquesta interpretació facilita la reflexió sobre les relacions i la sostenibilitat social, així com introduir els tipus de relacions i la interculturalitat crítica. Posteriorment, van escoltar els podcast realitzats pels seus companys de 6è A el curs passat.

Després, a través de la dinàmica “qui proveeix les cures?”, vam reflexionar sobre la importància de reconèixer-nos com a éssers interdependents i ecodependents, conceptes sobre els quals aprofundir al llarg dels següents mòduls.

Hem gaudit d’una participació activa de part de l’alumnat que esperem que ens acompanyi a la resta de sessions a realitzar. Moltes gràcies!

Introduïm i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’institut escola Arts

La campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ s’ha dut a terme amb l’alumnat de 4t A, 4t B i 4t C de secundària, dins de l’àrea d’ètica i valors.

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes primeres sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb les altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat.

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se al context i necessitat del grup. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Introduïm i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola Torrent d’en Melis

La campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ s’ha dut a terme amb l’alumnat de 5è A i 5è B de primària, dins de l’àrea de Valors.

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes primeres sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb les altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat.

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se al context i necessitat del grup. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Introduïm i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’escola Especial Mare de Déu de Montserrat

La campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ s’ha dut a terme amb l’alumnat de 3r i 4t de secundària, dins de l’àrea de Valors.

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes primeres sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb les altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat.

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se al context i necessitat del grup. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Seguim!!

Introduïm i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’Institut Montjuïc de Barcelona

La campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ s’ha dut a terme a les aules de l’Institut Montjuïc amb els grups de 3r A, 3r B i 3r C.

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes primeres sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb les altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat.

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se als diferents grups-classe. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Introduïm i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’Institut Montjuïc de Barcelona

Amb l’Institut Montjuïc treballem amb els cursos de 3r A, 3r B i 3r C de secundària, on setmanalment les sessions s’insereixen a l’assignatura d’Història.

Moltes gràcies, seguim!!

Introduïm i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat

El 17 d’octubre del 2022, l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat va iniciar les sessions de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ de la mà de l’Andrea, educadora del grup de 4t de secundària i quatre dies després va ser la Lúcia qui va començar amb 3r d’ESO. 

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes primeres sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb les altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat. 

Treballem la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia
(Mòdul 1). 28/10/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
(Espai de Reflexió 1 -1a part-). 07/11/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
(Espai de Reflexió 1 -1a part-). 07/11/2022

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se als diferents grups-classe. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia (Espai de Reflexió 1). 11/11/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia (Espai de Reflexió 1). 11/11/2022

Amb l’Institut Santa Eulàlia treballem amb els cursos de 3r i 4t de secundària, on setmanalment les sessions s’insereixen a les optatives com la de Ciutat, centre i sostenibilitat o Sostenibilitat i participació: implica’t. Ha hagut una bona rebuda de la campanya per part de l’alumnat, tant 3r com 4t són grups actius i participatius i encara que no estaven molt familiaritzades amb el concepte d’interculturalitat crítica s’han mostrat interessades en les activitats de la campanya i obertes a escoltar-se entre elles.

Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
(Espai de Reflexió 1 -2a part-). 14/11/2022
Coneixem veus i sabers sostenibles de referents propers i mundials amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia (Mòdul 5).
13/01/2022

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.