Sensibilització comunitària

Teixim comunitat a la festa de la diversitat!

El passat diumenge 11 de juny de 2023 vam celebrar al Parc de la Marquesa de l’Hospitalet la XXVIII Festa de la Diversitat. Un any més, vam participar, juntament amb les entitats social de la ciutat, d’una jornada plena d’activitats, tallers, música i danses.

La Fundació Akwaba vam dinamitzar diverses activitats, entre d’elles, el mural col·lectiu “Teixim comunitat” emmarcat en la campanya d’educació per a la justícia global “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”. Es va fer una exposició de la implementació de la primera fase de la campanya a dos centres educatius de la ciutat els cursos 2022-23; a l’escola Ernest Lluch i a l’institut Santa Eulàlia.

El procés del taller “Teixim comunitat” va sumar les aportacions de cada participant al mural gegant col·lectiu inspirat en la imatge gràfica de la campanya. Aquestes creacions mostren la reflexió sobre quins elements faciliten sumar comunitat i allò que ens agrada del barri.

Moltes gràcies!

Vivim la Festa de l’Economia Solidària de l’Hospitalet!

El dissabte 16 de setembre de 2023 la Fundació Akwaba hem viscut la Festa de l’Economia Solidària de l’Hospitalet (FESLH), que s’ha celebrat junt amb les festes del barri de Bellvitge.

Entre d’altres moltes activitats, s’ha dinamitzat el taller futurs (im)possibles per a la transició ecosocial de la XES Catalunya i de l’ateneu cooperatiu Coopolis. Akwaba hem participat del taller imaginant un dels escenaris possibles de la ciutat de l’Hospitalet d’aquí a 20 anys i posant en comú amb totes les participants els dos escenaris imaginats per a destacar què fem i què podem fer en aquesta transició ecosocial per a arribar a l’escenari positiu per a l’any 2043.

També s’han exposat materials de difusió de diferents entitats i Akwaba hem compartit, de la campanya COMunitats, el díptic informatiu i els reconeixements de la primera fase dels centres educatius de l’Hospitalet.

Moltes gràcies!

Publiquem el vídeo Fem COMunitats als centres educatius

A la campanya COMunitats l’alumnat acompanyats amb Akwaba, COMSOC i La Tregua hem identificat quins son els criteris que ens mouen a relacionar-nos i a pensar-los críticament des dels Drets Humans per a promoure la no discriminació al centre educatiu i al món. Després d’un procés d’investigació hem detectat quines són les necessitats de cures al centre i les persones que les sostenen.

En alguns centres hem comptat amb la col·laboració de COMSOC i a través de l’entrevista i la ràdio hem donat veu a persones que sostenen el centre perquè ens expliquin la seva història que recollim en podcasts.

En altres centres hem comptat amb la col·laboració de la Tregua i a través d’un procés creatiu hem identificat els espais, les emocions i sentiments que sostenen les relacions al centre educatiu i que recollim en una composició artística.

En aquest projecte han participat un total de 338 alumnes de diferents ciutats i centres educatius del cicle superior de primària i secundària.

A la ciutat de Tarragona ha participat l’alumnat de 6è de l’Escola Cèsar August. A l’Hospitalet de Llobregat ha participat l’alumnat de 5è de l’escola Ernest Lluch i l’alumnat de 3r i 4t de l’institut Santa Eulàlia. A la ciutat de Barcelona ha participat l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de l’escola Especial Mare de Déu de Montserrat, l’alumnat de 5è de l’escola Torrent d’en Melis, l’alumnat de 4t d’ESO de l’institut escola Arts i l’alumnat de 3r de l’institut Montjuïc.

En el vídeo podeu veure un resum del procés de la primera fase del projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món.

Publiquem el vídeo Fem COMunitat a l’institut escola Arts

L’alumnat de 4t A, 4t B i 4t C de secundària de l’institut Arts, després d’haver fet un procés d’investigació, amb la col·laboració de COMSOC han preparat un guió d’un podcast i han gravat les diferents tertúlies que han fet entre elles on han reflexionat sobre les cures i les relacions dins de l’institut.

L’activitat compta amb el següent vídeo, on l’alumnat està duent a terme l’acció de comunicació transformadora.

Sensibilitzem la COMunitat educativa a l’institut escola Arts a través de la comunicació transformadora

A Akwaba continuem amb la implementació del projecte COMunitats amb la darrera part del mòdul 6. A l’institut escola Arts, amb els grups de 4t A, 4t B i 4t C, després de la fase d’investigació, hem dissenyat i executat la intervenció de comunicació transformadora per sensibilitzar sobre el dret a la no discriminació, les cures i la interculturalitat crítica a la resta de l’institut.

En aquest mòdul ens ha acompanyat COMSOC, i el procés ha consistit en dissenyar un guio d’un podcast per fer una terútlia entre les diferents integrants del grup classe per parlar, per una banda, sobre les necessitats i el paper que tenen les cures dins de l’institut i, per altra banda, sobre la interculturalitat crítica. Així doncs, ens hem proposat reflexionar sobre la comunitat i les relacions que s’estableixen i sostenen l’institut escola Arts.

A continuació pengem els enllaços dels diferents podcasts:

4t A. Racisme i diversitat al centre – https://go.ivoox.com/rf/109806109

4t B. Com ens enriqueix la diversitat – https://go.ivoox.com/rf/109807134

4t C. Diversitat, cures i seguretat – https://go.ivoox.com/rf/109807853

Sensibilitzem la COMunitat educativa de l’escola Torrent d’en Melis a través d’expressió artística

A Akwaba continuem amb la implementació del projecte COMunitats amb la darrera part del mòdul 6. A l’escola Torrent d’en Melis amb els grups de 5è A i 5è B després de la fase d’investigació, hem dissenyat i executat la intervenció d’expressió artística per sensibilitzar sobre el dret a la no discriminació, les cures i la interculturalitat crítica a la resta de l’institut.

En aquest mòdul ens ha acompanyat La Tregua, i el procés ha consistit en reflexionar sobre les relacions que es donen a l’escola, i ho hem fet a través dels diferents espais del centre. Hem identificat com ens sentíem en els diferents espais, i hem fet un procés creatiu i d’abstracció per crear imatges que explícitin el que passa en cada un dels espais, tenint el focus en la no discriminació, les cures i la interculturalitat crítica dins de l’escola. Després, hem agafat les imatges i hem re-anomenat els espais escollits. Per últim, hem creat un mapeig de l’escola en un plafó i hem plasmat les imatges i els nous noms dels espais i, amb l’ajuda d’uns fils, ho hem posat tot en relació, tenint en compte les relacions que es donen entre espais i com ens sentim.

El procés creatiu ha permés a l’alumnat reflexionar sobre com s’estableixen les relacions dins de l’escola, identificant situacions de discriminació i no discriminació, i cures. Des d’aquest enfoc han pogut pensar possibles escenaris en que es replantegessin els espais i situacions on es donen situacions de discriminacions i no hi ha cures, per pensar-los com a possibles espais que sostenen l’escola i hi ha relacions sostenibles.

Publiquem el vídeo Fem COMunitat a l’institut Santa Eulàlia

L’alumnat de 3r i 4t de secundària de l’institut Santa Eulàlia, després d’haver fet un procés d’investigació, amb la col·laboració de COMSOC ha preparat un guió d’entrevista per poder entrevistar i conèixer més en profunditat diferents membres de la comunitat educativa que participen activament (de forma més visible o invisible) en promoure les cures dins de l’institut i vetllar perquè hi hagi relacions sostenibles dins d’aquest. Aquesta acció ha permès a l’alumnat visibilitzar rols que no acostumen a ser tan coneguts i a reconèixer i visibilitzar interessos i sabers d’aquestes persones que van més enllà dels que es reconeixen dins de l’institut. Els podcasts resultants amb les entrevistes a la Leire i l’Antoni es difondran per sensibilitzar la comunitat educativa sobre les cures a l’institut Santa Eulàlia que contribueixen a tenir relacions sostenibles al centre.

L’activitat compta amb el següent vídeo, on l’alumnat estan duent a terme l’acció de comunicació transformadora.

Sensibilitzem la COMunitat educativa a l’institut Santa Eulàlia a través de la comunicació transformadora

A Akwaba continuem amb la implementació del projecte COMunitats amb la darrera part del mòdul 6. A l’institut Santa Eulàlia, amb el grup de 3r i 4t d’ESO, després de la fase d’investigació, hem dissenyat i executat la intervenció de comunicació transformadora per sensibilitzar sobre el dret a la no discriminació, les cures i la interculturalitat crítica a la resta de l’escola.

En aquest mòdul ens ha acompanyat COMSOC, i el procés ha consistit en escollir algunes de les persones que van sortir en el resultat de la investigació, i dissenyar un guio d’entrevista per entrevistar i conèixer més en profunditat a les persones escollides. Per això, l’alumnat ha hagut d’aprendre el què és una entrevista, saber amb quines parts està estructurada i convertir-se en entrevistadors/es per un dia.

L’entrevista ha permés a l’alumnat saber què pensen les persones entrevistades sobre les cures i quina importància tenen en el seu dia a dia, i entendre el paper que tenen les cures en el sosteniment i relacions de l’institut. D’altra banda, l’alumnat també ha pogut conèixer sabers, aficions, coneixements i/o interessos de les persones entrevistades que acostumen a quedar en un rang més invisible ja que no correspon al rol que ocupen dins l’institut o als sabers i/o coneixements que es promouen dins del centre.

Les persones entrevistades han sigut la Leire i l’Antoni. L’alumnat està molt content i li han agraït als dos entrevistats que els dediquessin una estona per poder conèixer-los més.

A continuació pengem l’enllaç del podcasts perquè el pugueu conèixer una mica millor:

Leire, 3r – https://go.ivoox.com/rf/108474013

Antoni, 4t – https://go.ivoox.com/rf/109806849

Publiquem el vídeo Fem COMunitat a l’escola Torrent d’en Melis

L’alumnat de 5è A i 5è B de primària de l’escola Torrent d’en Melis, després d’haver fet un procés d’investigació, amb la col·laboració de La Tregua han fet un mapeig del centre resignificant i reanomenant els diferents espais dels centre, identificant alhora les diferents emocions detectades en els diferents llocs. Aquesta acció ha permès a l’alumnat reflexionar sobre com son les relacions dins de l’escola, han pogut identificar allò que consideren que promou la cura i vetlla perquè hi hagi relacions sostenibles dins del centre, i també han pogut pensar en com podrien ser els espais perquè promoguin la no discriminació de les persones i tinguin en compte la interculturalitat crítica.

L’activitat compta amb el següent vídeo, on l’alumnat està duent a terme l’acció d’expressió artística i valoren el procés de la campanya COMunitats.

Publiquem el vídeo Fem COMunitat a l’escola especial Mare de Déu de Montserrat

L’alumnat de 3r i 4t de secundària de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat, després d’haver fet un procés d’investigació, amb la col·laboració de La Tregua han fet un mapeig del centre resignificant i reanomenant els diferents espais dels centre, identificant alhora les diferents emocions detectades en els diferents llocs. Aquesta acció ha permès a l’alumnat reflexionar sobre com son les relacions dins de l’escola, han pogut identificar allò que consideren que promou la cura i vetlla perquè hi hagi relacions sostenibles dins del centre, i també han pogut pensar en com podrien ser els espais perquè promoguin la no discriminació de les persones i tinguin en compte la interculturalitat crítica.

L’activitat compta amb el següent vídeo, on l’alumnat està duent a terme l’acció d’expressió artística i valoren el procés de la campanya COMunitats.

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.