Sensibilització comunitària

Des de l’IE ARTS, fem ressò del pòdcast sobre COMunitats sostenibles a les companyes de 2n d’ESO

Aquest maig, les alumnes de l’optativa de Pau: Comunitats Sostenibles de 2n d’ESO de l’Institut Escola ARTS de Barcelona, va finalitzar la segona fase de la campanya educativa “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”, amb una cloenda on presentaven a les seves companyes i professores el pòdcast que van elaborar en sessions anteriors, així com el videoresum del dia de l’enregistrament a la ràdio Ona de Sants-Montjuïc.

Aquests relats van ser possibles amb la col·laboració de la cooperativa COMSOC-comunicació transformadora que ens van acompanyar i guiar en l’enregistrament de sorolls, talls de veu i entrevistes que la visita d’economia social i solidària i antiracista del seu entorn proper, la cooperativa Abarka. Per arribar al resultat final van elaborar, amb la informació recol·lectada, unes escaletes les quals van ser els guions per l’enregistrament del pòdcast on parlen, a partir de l’experiència d’Abarka temes com la sostenibilitat d’una economia solidària o la interculturalitat crítica.

Finalment, amb l’objectiu de compartir la feina feta i les conclusions extretes durant el procés i, així, poder sensibilitzar a la comunitat educativa, es va reunir a tot l’alumnat del curs de 2n d’ESO a la sala de teatre de l’institut, amb l’objectiu d’escoltar conjuntament el pòdcast i veure el videoresum i, així, poder reflexionar en conjunt, com a comunitat i gaudir dels resultats de la seva feina.

A continuació, deixem l’enllaç del pòdcast amb la intenció que també pugueu gaudir-lo:

https://www.ivoox.com/2×13-activistes-gastronomics-d-abarka-institut-escola-d-arts-audios-mp3_rf_128525502_1.html

Moltes gràcies i fins aviat!!!

Des de l’Institut Santa Eulàlia les joves fan sentir la seva veu!

El passat febrer els i les alumnes de 3r i 4t d’ESO de l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat van enregistrar els pòdcasts elaborats arran de tot el contingut treballat en la 2a fase de la campanya educativa COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món

En aquests podem escoltar principalment què van aprendre així com quins dubtes o descobriments van aparèixer en les visites d’iniciatives d’economia social i solidària, feministes i antracites del seu entorn proper; l’espai Pomezia on vam conèixer AMRA i l’AltaVeu Jove, i la Suculenta, un restaurant cooperativa. Tot i que el format és de pòdcast, el que trobarem serà una peça que barreja sons, i sorolls identitaris que l’alumnat va enregistrar de camí del centre educatiu als locals de les iniciatives, així com talls de veu explicatius de les persones que en formen part d’aquestes i breus entrevistes.

Durant aquest procés d’investigació a les iniciatives d’ESS, de la creació de les escaletes i guió i de la producció del pòdcast hem comptat amb suport de la cooperativa COMSOC-comunicació transformadora, que han generat les condicions necessàries perquè les inquietuds i interessos de les joves respecte a les vivències i conceptes coneguts com a cooperativa, economia social i solidària, ètica de les cures i interdependència tinguessin la infraestructura adequada perquè es pugui fer ressò i difusió, travessant les parets del seu centre educatiu.

A continuació, pengem els enllaços dels pòdcasts perquè pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:

3r 

https://www.ivoox.com/2×23-sortim-l-aula-i-reflexionem-3r-audios-mp3_rf_128676140_1.html

https://www.ivoox.com/2×24-deconstruim-i-sembrem-esperanca-3r-d-eso-audios-mp3_rf_128676619_1.html

https://www.ivoox.com/2×25-d-interculturalitat-d-intergeneracionalitat-3r-d-eso-audios-mp3_rf_128676612_1.html

4t

https://www.ivoox.com/2×20-relat-d-un-passeig-4t-d-eso-de-audios-mp3_rf_128675851_1.html

https://www.ivoox.com/2×21-fragments-sonors-d-una-visita-inspiradora-4t-d-eso-audios-mp3_rf_128675879_1.html

https://www.ivoox.com/2×22-aprenentatges-antiracistes-i-altres-joies-4t-audios-mp3_rf_128676169_1.html

Moltes gràcies i fins aviat!!!

Cloenda del COMunitats a L’Hospitalet de Llobregat el curs 2023-2024

El passat 16 de maig, els grups classe de 6è A i B de l’escola Ernest Lluch i els grups de 3r i 4t de l’Institut Santa Eulàlia, van participar en una jornada d’intercanvi a Torre Barrina com a cloenda de la campanya “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb Akwaba i COMSOC, després de formar-se durant dos cursos acadèmics en interculturalitat crítica i Economia Social i Solidària.

La jornada va començar amb una presentació i la distribució de l’alumnat en dos grups barrejats per tal d’intercanviar les experiències del projecte entre les participants que es situarien en dos espais, l’interior i exterior de Torre Barrina.

A l’interior de Torre Barrina, s’escoltaven els pòdcasts realitzats per l’alumnat amb l’acompanyament de COMSOC. Aquests relats sonors es van crear arran dels sons i entrevistes que l’alumnat va enregistrar durant les visites a iniciatives d’economia social i solidària que va realitzar en el mòdul 10. Després de l’escolta conjunta del pòdcast, l’alumnat va visionar el videoresum de l’experiència de cada centre educatiu.

Mentrestant, a l’exterior del centre cultural l’alumnat dels dos centres barrejats en 5 grups van desenvolupar una dinàmica que agrupava els continguts de la campanya. Cada grup es va posicionar davant de cadascun dels arbres de l’espai, trobant un conjunt de triangles de paper en el que havien d’escriure conjuntament la resposta a les diverses preguntes que es feien en relació als conceptes treballats durant el curs i les visites fetes per l’alumnat a algunes iniciatives feministes i decolonials d’Economia Social i Solidària situades a l’Hospitalet. Un cop omplien el triangle amb la resposta, les alumnes rotaven a l’arbre següent per tal de crear nous grups i respondre a una nova pregunta.

Els triangles creats pels dos grups es van penjar a l’exterior de Torre Barrina per tal de difondre l’experiència educativa a la ciutadania.

Finalment, es va fer entrega d’un reconeixement a cadascun dels grups classe participants del projecte, agraint tot el procés educatiu desenvolupat fins ara i l’espai d’intercanvi generat.

Moltes gràcies!!!

Des de l’escola Ernest Lluch, canviem el món a partir de la comunicació transformadora!

Després de la implementació de la 1a fase del projecte Comunitats, a Akwaba hem ampliat la mirada, posant el focus al barri i al món, en la 2a fase de la campanya, amb 6è A i B de primària de l’escola Ernest Lluch. Hem fet un apropament a dues entitats del barri, Pomezia i la Suculenta, que treballen des de la visió de l’economia social i solidària, per tal de conèixer el seu funcionament i la seva aportació al barri i a la comunitat.

Aquest apropament, també ha servit com a punt de partida per a la investigació i execució de la intervenció de comunicació transformadora, materialitzada com a collage sonor, què ha conclòs l’alumnat. Aquest últim mòdul, cocoordinat amb COMSOC, ha consistit en l’enregistrament, mitjançant gravadores de ràdio, de sons, explicacions i entrevistes que l’alumnat ha considerat importants per dir la seva vivència durant la visita a aquests espais i el funcionament d’aquests per, posteriorment, plasmar-ho en unes escaletes que són l’esquelet de les seves creacions.

Finalment, mitjançant les gravacions, la música i les seves pròpies veus, per explicar les seves vivències als espais, s’ha creat un collage sonor que apropa la realitat d’aquestes entitats i la seva funció social a la comunitat. Aquesta activitat ha servit per valorar conceptes com la cooperació, la vulnerabilitat, les cures i la interdependència, des de la visió de l’economia social i solidària i per explorar aquests conceptes des de la creativitat i la diversitat. L’alumnat ha pogut expressar i posar veu a les seves vivències i conclusions en una creació radiofònica, de la que han quedat molt satisfetes. A continuació, pengem els enllaços del collage per a que pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:

6è A

https://www.ivoox.com/2×14-et-portem-viatge-a-traves-del-audios-mp3_rf_128527842_1.html

https://www.ivoox.com/2×15-anem-volant-6ea-l-escola-ernest-audios-mp3_rf_128527884_1.html

https://www.ivoox.com/2×16-el-so-les-relacions-sostenibles-audios-mp3_rf_128527901_1.html

6è B

https://www.ivoox.com/2×19-tot-vam-fer-6eb-de-audios-mp3_rf_128528815_1.html

https://www.ivoox.com/2×18-espais-canvien-vides-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528907_1.html

https://www.ivoox.com/2×17-un-relat-sonor-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528987_1.html

Moltes gràcies!!!

Portem l’artivisme COMunitats sostenibles al carrer, al barri de La Marina

El passat 6 de maig, amb les alumnes de 4t de secundària de l’Institut Montjuïc del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” vam desenvolupar una de les darreres activitats, un artivisme al carrer de la mà de La Tregua a la zona de l’Skatepark de la Zona Franca.

Les joves van crear i representar una instal·lació efímera amb l’objectiu de reivindicar el desig i els drets per unes COMunitats sostenibles dins el marc de l’Economia Social i Solidària i la interculturalitat crítica.

A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, les alumnes van dur a terme la creació d’un seguit de caixes on es representaven els conceptes treballats a l’aula durant la trajectòria del projecte. A més, van realitzar unes bafarades que mencionaven aquelles qüestions que les alumnes consideren necessàries per tal d’establir comunitats sostenibles.

Els grups classe, després d’un assaig previ i la definició dels rols de cadascuna, van conformar un cercle a l’espai públic i, el o la representant de cada grup, va iniciar la lectura del missatge elaborat a l’aula. Paral·lelament, 4 persones de cadascun dels grups entraven al cercle per a deixar les caixes distribuïdes al seu interior i aquestes es lligaven amb les altres a través de fils de colors que simulaven les diverses relacions que teixim entre les persones i les comunitats.

Un cop desenvolupat el muntatge, les alumnes procedien a la lectura del seu text com a resposta de: “Per què les joves pensem que….”: Algunes d’aquestes bafarades de còmics mencionaven: ‘Volem més espais pels joves”; “Més visibilitat del barri”; “No al racisme”;”Fomentar la participació comunitària”, “La base d’una bona salut mental és no deixar-nos soles mai”; “Totes tenim els mateixos drets” o “Menys turistificació”.

Per donar per finalitzada l’escenografia, un cop realitzada la lectura de les bafarades, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Perquè sense JovESS no hi ha comunitat!

Gràcies!

A l’escola Torreforta omplim escales amb missatges antiracistes per tenir-los sempre presents

El dia internacional per l’eliminació de la discriminació racial, dijous 21 de març, vam concloure el projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món a l’escola Torreforta de Tarragona plasmant missatges d’apoderament i sensibilització contra la discriminació racial als graons de les escales del centre educatiu.

Al llarg del primer trimestre del curs 2023-2024 Akwaba amb 5è A i 5è B de l’escola Torreforta vam reflexionar sobre: com són les relacions entre les persones/comunitats/països en el món i en l’entorn proper; què és el racisme i altres discriminacions que trobem a la història i en l’actualitat i com podem imaginar passar d’un individualisme ple d’unitats a unes COMunitats sostenibles.

En el segon trimestre, Akwaba amb la Plataforma Antiracista i l’artista tarragoní Darío Covacho, vam conèixer com entitats i artistes defensen la no discriminació racial.

Per això, entre els grups de cinquè vam voler crear missatges i de forma artivista els vam enganxar als graons de les escales de l’escola perquè l’alumnat, professorat i famílies, puguem llegir-los i apoderar-nos dels missatges antiracistes i així tenir-los presents dia rere dia.

Moltes gràcies!

Portem el COMunitats al carrer: “Sense justícia no hi ha pau”

El 19 de març de 2024, l’alumnat de 3r i 4t de secundària de l’escola d’educació especial Mare de Déu de Montserrat, van acomiadar-se del projecte COMunitats desenvolupant una darrera activitat de cloenda de la mà de La Tregua.

Al mòdul 11, les educadores d’Akwaba i les companyes de La Tregua van dinamitzar la proposta d’artivisme “Sense justícia no hi ha pau” amb l’objectiu de sensibilitzar sobre les relacions sostenibles des de l’antiracisme, la interculturalitat crítica, l’economia social i solidària i l’ètica de la cura.

A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, l’alumnat va dur a terme la creació d’un seguit de lletres i la representació de diferents persones que conformen la comunitat educativa i la comunitat de proximitat: mestres, companys, mares… i d’altra que representa la Terra. Després d’un assaig previ dins l’aula, de la construcció de l’entramant i la definició dels rols de cadascú, amb aquest material, l’alumnat es va mobilitzar al carrer per dur a terme una representació dels conceptes treballats a l’aula durant la trajetòria del projecte.

El grup, conformant una mitja lluna i cadascú figurant un rol diferent, van aconseguir vincular les diferents persones representades lligant els caps amb fils de colors, cada color representant els 5 conceptes clau que construeixen la interdependència: comunitat, cures, solidaritat, feminisme i justícia. Tots els vincles comencen i acaben al cap de la Terra, que ens vincula a totes. Paral·lelament, mitjantçant la unió de les lletres creades als darrers mòduls, les alumnes van crear el missatge “Sense justícia no hi ha pau”.

Un cop desenvolupat el muntatge, un dels alumnes va procedir a la lectura del següent text: “Perquè a una comunitat sigui incloent i sostenible, es necessita el reconeixement dels drets de totes les persones que formen part, en aquest cas de la comunitat educativa, però també de la nostra comunitat de proximitat, per això continuem lluitant i educant, perquè…” Per donar per finalizada l’escenografia, un cop realitzada la lectura del text, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Sense justícia no hi ha pau!

L’alumnat, durant l’activitat, s’ha mostrat compromès en tot moment amb les problemàtiques tractades i, paral·lelament, aquesta ha estat una activitat enriquidora, tant per l’alumnat, professorat i educadores ja que els hi ha permès mostrar i traslladar al carrer el treball, implicació i sensibilització viscuts al llarg del projecte.

La comunicació transformadora i la justícia global aterren a l’Escola Cèsar August de Tarragona

Un any més, la Fundació Akwaba ha realitzat una nova edició del projecte COMunitats a diferents escoles del territori català. L’Escola Cèsar August de Tarragona ha acollit durant aquest primer trimestre i part del segon la segona fase del projecte, on han pogut aprendre conceptes sobre justícia global, sostenibilitat, cures, emocions i necessitats, i han conegut l’economia social i solidària. Per a conèixer-la en profunditat i entendre què és i quins efectes té en la societat, les alumnes de 6è A, B i C de l’Escola Cèsar August van sortir al carrer per a conèixer projectes cooperatius i vinculats amb l’economia social i solidària que tinguessin prop del centre escolar.

A més, en l’última part del projecte ens ha acompanyat COMSOC, una entitat de comunicació social que els va guiar i acompanyar en el procés d’aprenentatge del món radiofònic i del poder que té la comunicació transformadora, així com en el moment de crear el seu propi projecte sonor amb tot allò que van gravar durant la sortida de descoberta de l’economia social i solidària del barri.

Els resultats dels projectes sonors dels alumnes del Cèsar August són un bon reflex de la capacitat transformadora que tenen projectes com El Soterrani o La Teulada, dos espais que treballen en cooperació des de diferents àmbits.

Ara, l’alumnat i les famílies d’aquest barri de Tarragona ja saben que poden acudir a un taller de bicis, a una llibreria o a una entitat de gestió de la comunicació en el seu propi entorn i tenint cura del benestar social i dels treballadors. A continuació us deixem els enllaços on podreu gaudir de les peces realitzades per l’alumnat:

6è A

https://www.ivoox.com/2×01-chikes-al-soterrani-6ea-l-escola-audios-mp3_rf_127527351_1.html

https://www.ivoox.com/2×02-la-llibreria-tres-amics-6ea-audios-mp3_rf_127527516_1.html

https://www.ivoox.com/2×03-una-ruta-sonora-6ea-l-escola-audios-mp3_rf_127527704_1.html

https://www.ivoox.com/2×04-a-l-altre-costat-porta-audios-mp3_rf_127528061_1.html

6è B

https://www.ivoox.com/2×05-a-partir-d-ara-economia-social-i-solidaria-audios-mp3_rf_127599433_1.html

https://www.ivoox.com/2×06-l-informatiu-invencible-6eb-l-escola-cesar-audios-mp3_rf_127601513_1.html

https://www.ivoox.com/2×07-un-grup-d-amics-i-amigues-parlant-6eb-audios-mp3_rf_127602063_1.html

https://www.ivoox.com/2×08-aprenentatges-i-ficcions-6eb-l-escola-cesar-audios-mp3_rf_128359252_1.html

https://www.ivoox.com/2×09-del-soterrani-a-teulada-6eb-audios-mp3_rf_128359369_1.html

6è C

https://www.ivoox.com/2×10-un-dia-pluja-al-soterrani-audios-mp3_rf_128359517_1.html

https://www.ivoox.com/2×11-la-bonica-historia-excursio-audios-mp3_rf_128359666_1.html

https://www.ivoox.com/2×12-la-visita-6ec-l-escola-cesar-audios-mp3_rf_128359863_1.html

Moltes gràcies!!!

Teixim comunitat a la festa de la diversitat!

El passat diumenge 11 de juny de 2023 vam celebrar al Parc de la Marquesa de l’Hospitalet la XXVIII Festa de la Diversitat. Un any més, vam participar, juntament amb les entitats social de la ciutat, d’una jornada plena d’activitats, tallers, música i danses.

La Fundació Akwaba vam dinamitzar diverses activitats, entre d’elles, el mural col·lectiu “Teixim comunitat” emmarcat en la campanya d’educació per a la justícia global “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”. Es va fer una exposició de la implementació de la primera fase de la campanya a dos centres educatius de la ciutat els cursos 2022-23; a l’escola Ernest Lluch i a l’institut Santa Eulàlia.

El procés del taller “Teixim comunitat” va sumar les aportacions de cada participant al mural gegant col·lectiu inspirat en la imatge gràfica de la campanya. Aquestes creacions mostren la reflexió sobre quins elements faciliten sumar comunitat i allò que ens agrada del barri.

Moltes gràcies!

Vivim la Festa de l’Economia Solidària de l’Hospitalet!

El dissabte 16 de setembre de 2023 la Fundació Akwaba hem viscut la Festa de l’Economia Solidària de l’Hospitalet (FESLH), que s’ha celebrat junt amb les festes del barri de Bellvitge.

Entre d’altres moltes activitats, s’ha dinamitzat el taller futurs (im)possibles per a la transició ecosocial de la XES Catalunya i de l’ateneu cooperatiu Coopolis. Akwaba hem participat del taller imaginant un dels escenaris possibles de la ciutat de l’Hospitalet d’aquí a 20 anys i posant en comú amb totes les participants els dos escenaris imaginats per a destacar què fem i què podem fer en aquesta transició ecosocial per a arribar a l’escenari positiu per a l’any 2043.

També s’han exposat materials de difusió de diferents entitats i Akwaba hem compartit, de la campanya COMunitats, el díptic informatiu i els reconeixements de la primera fase dels centres educatius de l’Hospitalet.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.