Introduim i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat

El 17 d’octubre del 2022, l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat va iniciar les sessions de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ de la mà de l’Andrea, educadora del grup de 4t de secundària i quatre dies després va ser la Lúcia qui va començar amb 3r d’ESO. 

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb els altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat. 

Treballem la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia
(Mòdul 1). 28/10/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
(Espai de Reflexió 1 -1a part-). 07/11/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
(Espai de Reflexió 1 -1a part-). 07/11/2022

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se als diferents grups-classe. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia (Espai de Reflexió 1). 11/11/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia (Espai de Reflexió 1). 11/11/2022

Amb l’Institut Santa Eulàlia treballem amb els cursos de 3r i 4t de secundària, on setmanalment les sessions s’insereixen a les optatives com la de Ciutat, centre i sostenibilitat o Sostenibilitat i participació: implica’t. Ha hagut una bona rebuda de la campanya per part de l’alumnat, tant 3r com 4t són grups actius i participatius i encara que no estaven molt familiaritzades amb el concepte d’interculturalitat crítica s’han mostrat interessades en les activitats de la campanya i obertes a escoltar-se entre elles.

Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
(Espai de Reflexió 1 -2a part-). 14/11/2022
Coneixem veus i sabers sostenibles de referents propers i mundials amb l’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia (Mòdul 5).
13/01/2022

Moltes gràcies!

Introduim i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’Escola Ernest Lluch de l’Hospitalet de Llobregat

La campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ va començar a materialitzar-se a les aules de l’Escola Ernest Lluch de L’Hospitalet de Llobregat el 19 d’octubre del 2022 amb la Iris com a educadora del grup de 5è de primària i l’acompanyament de l’Andrea en algunes sessions.

Les sessions als centres educatius s’han desenvolupat a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’ interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb els altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat. 

Treballem la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida amb l’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch (Mòdul 1). 19/10/2022
Treballem la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida amb l’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch (Mòdul 1). 26/10/2022

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se als diferents grups-classe. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch (Espai de Reflexió 1). 09/11/2022
Treballem les competències emocionals i comunicacionals amb l’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch (Espai de Reflexió 1). 09/11/2022

Durant aquesta campanya, l’Iris treballa amb el grup de 5è de l’Escola Ernest Lluch, on les sessions s’insereixen a la matèria de Coneixement del medi. Es tracta d’un grup bastant nombrós -amb 26/27 alumnes- on hi ha molt bona relació entre els companys i companyes i també una relació de confiança tant amb la tutora com amb les educadores. Des de l’inici de les sessions, es van mostrar molt obertes a les propostes que es feien i en general ha hagut molt bona rebuda de la campanya.

Al ser un grup amb un gran número d’alumnes, en algunes ocasions les activitats han durat més del que es pensava que trigarien però alhora han sigut dinàmiques amb una alta participació i predisposició per part de l’alumnat.

Coneixem les causes estructurals que generen desigualtat i discriminació amb l’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch (Mòdul 2). 07/12/2022
Coneixem veus i sabers sostenibles de referents propers i mundials amb l’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch (Mòdul 5). 30/11/2022

Moltes gràcies!

Introduim i reflexionem sobre la interculturalitat crítica a l’escola i al món amb l’alumnat de l’Escola Cèsar August de Tarragona

El 24 d’ocubre del 2022 vam iniciar les sessions de la campanya COMunitats a l’Escola Cèsar August a Tarragona, de la mà de l’Aleix i la Viviana com a educadores acompanyants dels tres grups de 6è de primària. 

Les sessions que s’han desenvolupat amb els tres grups de 6è han estat guiades a partir de la idea principal de la campanya: la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida. En aquestes sessions s’ha fet èmfasi en aspectes que possibiliten l’existència de relacions justes i sostenibles a partir d’un model d’ interculturalitat crítica per poder conviure i mantenir la comunitat. Des d’aquest punt de partida, es convida a l’alumnat a reflexionar sobre les relacions que mantenim amb els altres i també amb nosaltres mateixes, reconeixent la diversitat cultural i el valor que cada persona aporta a la comunitat. 

Dibuix realitzat per l’alumnat de 6èA de l’Escola Cèsar August de la Campanya COMunitats.

Les sessions de la campanya s’han dividit en diferents mòduls els quals es desenvolupen al llarg del curs escolar adaptant-se als diferents grups-classe. Els mòduls estan interconnectats per la idea força esmentada anteriorment i desde els quals es treballa a partir d’una mirada crítica i històrica sobre les desigualtats actuals per poder eliminar prejudicis i estereotips que causen diverses discriminacions, així com també des del reconeixement i la reflexió de nosaltres mateixes com a éssers interdependents qui satisfem les necessitats gràcies a la comunitat i la vida en comú.

Treballem la COMunitat i la vida en comú com a possibles models de vida amb l’alumnat de 6èB de l’Escola Cèsar August (Mòdul 1).

A l’Escola Cèsar August les sessions s’insereixen a la matèria de Valors socials i cívics dels tres grups-classe de 6è de primària. En general, es tracta de tres grups molt participatius i predisposats a treballar i intervenir. Les sessions en general han anat molt bé, s’ha treballat bastant el fet d’expressar les emocions i els continguts s’han adaptat a cada grup-classe per a que es pogués treballar millor.

Continuem!

Coneixem discriminacions actuals i històriques de la mà de la Plataforma Antiracista de Tarragona

Després d’unes sessions treballant la interculturalitat crítica a les aules, hem pogut comptar amb la col·laboració i participació de la Xarxa Antirracista de Tarragona amb l’alumnat de l’Escola Ernest Lluch. Aquesta està constituida per més d’una desena entitats i va ser creada al 2022 arrel de la pandèmia de la Covid-19. La Plataforma Antirracista està conformada per persones negres, racialitzades i migrades de Tarragona i treballen per aturar les discriminacions i violacions als drets de les persones migrades i el racisme institucional que pateixen, les quals s’han endurit amb la pandèmia.

Coneixem eixos de desigualtat i aprenem a mantenir relacions sostenibles amb la COMunitat (Mòdul 3). 21/11/2022

De la mà de la Naret i la Stella, es va realitzar una sessió a l’Escola César August on es posava el focus d’atenció a la consicència de la pròpia identitat així com el reconeixement de la diversitat de valors, cosmovisions i formes de viure presents en l’entorn proper i al món. La Plataforma Antirracista pretèn mostrar noves formes de relacionar-se amb les companyes migrades o de mares i pares immigrants des d’una perspectiva antiracista, superant estereotips i prejudicis.

La sessió es va estructurar en tres parts; la primera es caracteritzà per la presentació de la Plataforma i la Xarxa Antiracista, explicant la situació de les persones migrades a la ciutat de Tarragona a través de dades que mostren desigualtats socioeconòmiques respecte a la resta de la població. A la segona part, la Stella i la Naret van parlar de conceptes com la globalització, la colonització i descolonització posant èmfasi en la reflexió sobre la manera en la que el món s’ha desenvolupat i sobre la representació de la societat que s’ha perpetuat, deixant de banda les comunitats colonitzades. A la tercera i última part, les companyes de l’entitat van presentar dades envers l’Àfrica, Llatinoamèrica i el Carib per mostrar diferents tipus de societats, cultures i característiques ambientals presents en aquests territoris.

Coneixem eixos de desigualtat i aprenem a mantenir relacions sostenibles amb la COMunitat (Mòdul 3). 23/11/2022

Cal destacar la valoració positiva sobre la diversitat cultural per part de l’alumnat a partir de temes tractats com la identitat, la qual pot esdevenir complexa degut a qüestions com la procedència: d’on sóc jo, d’on provenen els meus pares i mares, o la meva àvia i el tiet, etc. En general els grups van mostrar-se molt participatius i predisposats a intervenir i a aportar les seves reflexions.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.