Primera col·laboració a la Universitat de Girona: Apropem l’Educació per a la Justícia Global amb el “COMunitats” a estudiants de la Facultat d’Educació de la UdG

Des de fa anys col·laborem amb universitats catalanes per apropar l’educació per a la justícia global, especialment a estudiants de les facultats d’educació de Tarragona i Barcelona. El passat dijous 23 de maig ens vam desplaçar per primera vegada a la Universitat de Girona per realitzar tres sessions formatives amb quatre grups d’alumnes de la matèria de Societat i Sostenibilitat dels graus de Mestre d’Educació Primària (MEP) i de la Doble Titulació de Mestre d’Educació Primària i Infantil (DT).

Aquests espais van ser inspiradors, a partir de l’experiència del COMunitats, vam introduir l’enfocament de l’educació per la justícia global i recursos educatius per treballar la sostenibilitat des d’un aprenentatge crític, contextualitzant l’economia social i solidària al territori i apropant pràctiques del sud global. Vam poder vivenciar part d’aquests recursos que esperem puguin traslladar a la seva futura tasca educativa.

Moltes gràcies i fins aviat!

Des de l’IE ARTS, fem ressò del pòdcast sobre COMunitats sostenibles a les companyes de 2n d’ESO

Aquest maig, les alumnes de l’optativa de Pau: Comunitats Sostenibles de 2n d’ESO de l’Institut Escola ARTS de Barcelona, va finalitzar la segona fase de la campanya educativa “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”, amb una cloenda on presentaven a les seves companyes i professores el pòdcast que van elaborar en sessions anteriors, així com el videoresum del dia de l’enregistrament a la ràdio Ona de Sants-Montjuïc.

Aquests relats van ser possibles amb la col·laboració de la cooperativa COMSOC-comunicació transformadora que ens van acompanyar i guiar en l’enregistrament de sorolls, talls de veu i entrevistes que la visita d’economia social i solidària i antiracista del seu entorn proper, la cooperativa Abarka. Per arribar al resultat final van elaborar, amb la informació recol·lectada, unes escaletes les quals van ser els guions per l’enregistrament del pòdcast on parlen, a partir de l’experiència d’Abarka temes com la sostenibilitat d’una economia solidària o la interculturalitat crítica.

Finalment, amb l’objectiu de compartir la feina feta i les conclusions extretes durant el procés i, així, poder sensibilitzar a la comunitat educativa, es va reunir a tot l’alumnat del curs de 2n d’ESO a la sala de teatre de l’institut, amb l’objectiu d’escoltar conjuntament el pòdcast i veure el videoresum i, així, poder reflexionar en conjunt, com a comunitat i gaudir dels resultats de la seva feina.

A continuació, deixem l’enllaç del pòdcast amb la intenció que també pugueu gaudir-lo:

https://www.ivoox.com/2×13-activistes-gastronomics-d-abarka-institut-escola-d-arts-audios-mp3_rf_128525502_1.html

Moltes gràcies i fins aviat!!!

Des de l’Institut Santa Eulàlia les joves fan sentir la seva veu!

El passat febrer els i les alumnes de 3r i 4t d’ESO de l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat van enregistrar els pòdcasts elaborats arran de tot el contingut treballat en la 2a fase de la campanya educativa COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món

En aquests podem escoltar principalment què van aprendre així com quins dubtes o descobriments van aparèixer en les visites d’iniciatives d’economia social i solidària, feministes i antracites del seu entorn proper; l’espai Pomezia on vam conèixer AMRA i l’AltaVeu Jove, i la Suculenta, un restaurant cooperativa. Tot i que el format és de pòdcast, el que trobarem serà una peça que barreja sons, i sorolls identitaris que l’alumnat va enregistrar de camí del centre educatiu als locals de les iniciatives, així com talls de veu explicatius de les persones que en formen part d’aquestes i breus entrevistes.

Durant aquest procés d’investigació a les iniciatives d’ESS, de la creació de les escaletes i guió i de la producció del pòdcast hem comptat amb suport de la cooperativa COMSOC-comunicació transformadora, que han generat les condicions necessàries perquè les inquietuds i interessos de les joves respecte a les vivències i conceptes coneguts com a cooperativa, economia social i solidària, ètica de les cures i interdependència tinguessin la infraestructura adequada perquè es pugui fer ressò i difusió, travessant les parets del seu centre educatiu.

A continuació, pengem els enllaços dels pòdcasts perquè pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:

3r 

https://www.ivoox.com/2×23-sortim-l-aula-i-reflexionem-3r-audios-mp3_rf_128676140_1.html

https://www.ivoox.com/2×24-deconstruim-i-sembrem-esperanca-3r-d-eso-audios-mp3_rf_128676619_1.html

https://www.ivoox.com/2×25-d-interculturalitat-d-intergeneracionalitat-3r-d-eso-audios-mp3_rf_128676612_1.html

4t

https://www.ivoox.com/2×20-relat-d-un-passeig-4t-d-eso-de-audios-mp3_rf_128675851_1.html

https://www.ivoox.com/2×21-fragments-sonors-d-una-visita-inspiradora-4t-d-eso-audios-mp3_rf_128675879_1.html

https://www.ivoox.com/2×22-aprenentatges-antiracistes-i-altres-joies-4t-audios-mp3_rf_128676169_1.html

Moltes gràcies i fins aviat!!!

L’ IE ARTS visita la cooperativa Abarka i coneix activistes gastronòmics.

El passat 15 de març l’Institut Escola ARTS va anar a visitar la cooperativa Abarka una iniciativa d’economia social i solidària situada en el mateix districte de Sants-Montjuïc dins el marc del mòdul 10 de la 2a fase de la campanya educativa COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món.

Abarka, cooperativa i activistes gastronòmics, va obrir les portes a l’alumnat de segon d’ESO de l’IE ARTS a través d’un viatge de sabors africans com la beguda bissap (refresc d’hibisc), bunyols de fesols i fritura de iuca. L’alumnat va apropar-se a la història d’aquesta cooperativa a partir de les preguntes i curiositats que, per una banda, portaven preparades, i d’altra en naixien espontàniament arran del que explicaven.

Van conèixer que el motiu pel qual es van començar a autoorganitzar va ser perquè no hi havia oferta de càtering en l’estat espanyol de menjar africà, van apropar-se al concepte de cooperativa i quin impacte té en l’estructura interna: manca de la figura de director i rols horitzontals, participació activa i decisions democratitzades. També van conèixer que el seu posicionament era antiracista i decolonial, que entre els seus valors com a cooperativa estava la solidaritat, l’intercanvi de sabers i el rebuig a qualsevol tipos de discriminació.

Per últim, van descobrir que els plats que van provar i que el restaurant produït eren, en la mesura del possible, elaborats per aliments de km0, vetllant per una producció alimentària sostenible social i ambientalment.

Finalment, en aquesta sessió es va enregistrar amb gravadores sons i sorolls identitaris el camí realitzat fins a l’establiment. Així com talls de veu i algunes respostes a les preguntes que l’alumnat feia a les companyes d’Abarka, per més endavant poder elaborar un pòdcast de la visita visibilitzant els conceptes vertebradors de la campanya: interculturalitat crítica i economia social i solidària, en el marc de la comunicació transformadora.

Moltes gràcies!!!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.