Portem l’artivisme COMunitats sostenibles al carrer, al barri de La Marina

El passat 6 de maig, amb les alumnes de 4t de secundària de l’Institut Montjuïc del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” vam desenvolupar una de les darreres activitats, un artivisme al carrer de la mà de La Tregua a la zona de l’Skatepark de la Zona Franca.

Les joves van crear i representar una instal·lació efímera amb l’objectiu de reivindicar el desig i els drets per unes COMunitats sostenibles dins el marc de l’Economia Social i Solidària i la interculturalitat crítica.

A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, les alumnes van dur a terme la creació d’un seguit de caixes on es representaven els conceptes treballats a l’aula durant la trajectòria del projecte. A més, van realitzar unes bafarades que mencionaven aquelles qüestions que les alumnes consideren necessàries per tal d’establir comunitats sostenibles.

Els grups classe, després d’un assaig previ i la definició dels rols de cadascuna, van conformar un cercle a l’espai públic i, el o la representant de cada grup, va iniciar la lectura del missatge elaborat a l’aula. Paral·lelament, 4 persones de cadascun dels grups entraven al cercle per a deixar les caixes distribuïdes al seu interior i aquestes es lligaven amb les altres a través de fils de colors que simulaven les diverses relacions que teixim entre les persones i les comunitats.

Un cop desenvolupat el muntatge, les alumnes procedien a la lectura del seu text com a resposta de: “Per què les joves pensem que….”: Algunes d’aquestes bafarades de còmics mencionaven: ‘Volem més espais pels joves”; “Més visibilitat del barri”; “No al racisme”;”Fomentar la participació comunitària”, “La base d’una bona salut mental és no deixar-nos soles mai”; “Totes tenim els mateixos drets” o “Menys turistificació”.

Per donar per finalitzada l’escenografia, un cop realitzada la lectura de les bafarades, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Perquè sense JovESS no hi ha comunitat!

Gràcies!

Coneixem eines per abordar les situacions racistes amb la Plataforma antiracista de Tarragona

El 5 de març de 2024 amb les alumnes de 5è A i 5è B de l’escola Torreforta hem viscut una sessió formativa amb la Plataforma antiracista de Tarragona de la mà de la Naret i la Djaouida, dins del projecte d’Akwaba COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món. Aquesta col·laboració ens ha permès reflexionar més i apropar eines de com abordar les situacions racistes que l’alumnat pugui viure o veure.

L’estructura de les sessions ens va permetre copsar com vivim les diferències i aquestes com es poden transformar en desigualtats. També vam viure, a través de “ulleres de l’antiracisme”, l’explicació de vivències racistes, la idea de la unió per a sumar força i estratègies de comunicació de situacions racistes. Les participants ens vam engrescar a través d’un ampli debat. Per tancar la sessió vam viure una dinàmica de ritme grupal amb 5è B.

Moltes gràcies!

A l’escola Torreforta omplim escales amb missatges antiracistes per tenir-los sempre presents

El dia internacional per l’eliminació de la discriminació racial, dijous 21 de març, vam concloure el projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món a l’escola Torreforta de Tarragona plasmant missatges d’apoderament i sensibilització contra la discriminació racial als graons de les escales del centre educatiu.

Al llarg del primer trimestre del curs 2023-2024 Akwaba amb 5è A i 5è B de l’escola Torreforta vam reflexionar sobre: com són les relacions entre les persones/comunitats/països en el món i en l’entorn proper; què és el racisme i altres discriminacions que trobem a la història i en l’actualitat i com podem imaginar passar d’un individualisme ple d’unitats a unes COMunitats sostenibles.

En el segon trimestre, Akwaba amb la Plataforma Antiracista i l’artista tarragoní Darío Covacho, vam conèixer com entitats i artistes defensen la no discriminació racial.

Per això, entre els grups de cinquè vam voler crear missatges i de forma artivista els vam enganxar als graons de les escales de l’escola perquè l’alumnat, professorat i famílies, puguem llegir-los i apoderar-nos dels missatges antiracistes i així tenir-los presents dia rere dia.

Visitem l’espai cooperatiu ‘BLOC4BCN’ de Can Batlló

El passat 15 d’abril de 2024, l’alumnat de 4t de l’Institut Montjuïc va sortir de l’aula per a conèixer iniciatives cooperativistes que promouen la sostenibilitat econòmica social i solidària sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes i els conceptes introduïts i treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes acompanyades per Akwaba i La Tregua van visitar el BLOC4BCN, un Espai Cooperatiu basat en la promoció del Cooperativisme i l’economia social i solidària de Barcelona, situat a una de les naus de l’antiga fàbrica tèxtil de Can Batlló, al barri de la Bordeta.

Amb la visita, a través de la guia i les explicacions d’en Pol i el Joan, membres de la cooperativa Reflexes i la cooperativa L’esguard, es va conèixer un equipament social i cultural que busca potenciar les experiències d’Economia Social i Solidària per esdevenir una alternativa basada en l’autofinançament i fomentar el cooperativisme i la intercooperació, entre d’altres.

En aquesta nau, per exemple, es proporciona un espai de treball i co-working a aquelles cooperatives en creixement, és a dir, que encara no disposen dels recursos suficients per a disposar del seu propi espai. A més, el BLOC4BCN comptarà amb un espai per a joves on podràn haver-hi propostes de diverses activitats com cinema, scape room, entre d’altres. I espais d’assessorament vinculats a orientar els treballs de recerca que estiguin vinculats a l’economia social i solidària. Posteriorment les cooperatives que ens van acollir van fer una ruta per l’espai, on vam poder veure les instal·lacions, sales de treball, reunions i tallers, i les incubadores.

Finalment, les alumnes es van dividir en diversos grups reduïts per a reflexionar sobre la visita realitzada i compartir aprenentatges i millores de l’activitat. Es van recollir i relacionar alguns conceptes treballats als mòduls anteriors i durant la visita.