Des de l’Institut Santa Eulàlia les joves fan sentir la seva veu!

El passat febrer els i les alumnes de 3r i 4t d’ESO de l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat van enregistrar els pòdcasts elaborats arran de tot el contingut treballat en la 2a fase de la campanya educativa COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món

En aquests podem escoltar principalment què van aprendre així com quins dubtes o descobriments van aparèixer en les visites d’iniciatives d’economia social i solidària, feministes i antracites del seu entorn proper; l’espai Pomezia on vam conèixer AMRA i l’AltaVeu Jove, i la Suculenta, un restaurant cooperativa. Tot i que el format és de pòdcast, el que trobarem serà una peça que barreja sons, i sorolls identitaris que l’alumnat va enregistrar de camí del centre educatiu als locals de les iniciatives, així com talls de veu explicatius de les persones que en formen part d’aquestes i breus entrevistes.

Durant aquest procés d’investigació a les iniciatives d’ESS, de la creació de les escaletes i guió i de la producció del pòdcast hem comptat amb suport de la cooperativa COMSOC-comunicació transformadora, que han generat les condicions necessàries perquè les inquietuds i interessos de les joves respecte a les vivències i conceptes coneguts com a cooperativa, economia social i solidària, ètica de les cures i interdependència tinguessin la infraestructura adequada perquè es pugui fer ressò i difusió, travessant les parets del seu centre educatiu.

A continuació, pengem els enllaços dels pòdcasts perquè pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:

3r 

https://www.ivoox.com/2×23-sortim-l-aula-i-reflexionem-3r-audios-mp3_rf_128676140_1.html

https://www.ivoox.com/2×24-deconstruim-i-sembrem-esperanca-3r-d-eso-audios-mp3_rf_128676619_1.html

https://www.ivoox.com/2×25-d-interculturalitat-d-intergeneracionalitat-3r-d-eso-audios-mp3_rf_128676612_1.html

4t

https://www.ivoox.com/2×20-relat-d-un-passeig-4t-d-eso-de-audios-mp3_rf_128675851_1.html

https://www.ivoox.com/2×21-fragments-sonors-d-una-visita-inspiradora-4t-d-eso-audios-mp3_rf_128675879_1.html

https://www.ivoox.com/2×22-aprenentatges-antiracistes-i-altres-joies-4t-audios-mp3_rf_128676169_1.html

Moltes gràcies i fins aviat!!!

L’ IE ARTS visita la cooperativa Abarka i coneix activistes gastronòmics.

El passat 15 de març l’Institut Escola ARTS va anar a visitar la cooperativa Abarka una iniciativa d’economia social i solidària situada en el mateix districte de Sants-Montjuïc dins el marc del mòdul 10 de la 2a fase de la campanya educativa COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món.

Abarka, cooperativa i activistes gastronòmics, va obrir les portes a l’alumnat de segon d’ESO de l’IE ARTS a través d’un viatge de sabors africans com la beguda bissap (refresc d’hibisc), bunyols de fesols i fritura de iuca. L’alumnat va apropar-se a la història d’aquesta cooperativa a partir de les preguntes i curiositats que, per una banda, portaven preparades, i d’altra en naixien espontàniament arran del que explicaven.

Van conèixer que el motiu pel qual es van començar a autoorganitzar va ser perquè no hi havia oferta de càtering en l’estat espanyol de menjar africà, van apropar-se al concepte de cooperativa i quin impacte té en l’estructura interna: manca de la figura de director i rols horitzontals, participació activa i decisions democratitzades. També van conèixer que el seu posicionament era antiracista i decolonial, que entre els seus valors com a cooperativa estava la solidaritat, l’intercanvi de sabers i el rebuig a qualsevol tipos de discriminació.

Per últim, van descobrir que els plats que van provar i que el restaurant produït eren, en la mesura del possible, elaborats per aliments de km0, vetllant per una producció alimentària sostenible social i ambientalment.

Finalment, en aquesta sessió es va enregistrar amb gravadores sons i sorolls identitaris el camí realitzat fins a l’establiment. Així com talls de veu i algunes respostes a les preguntes que l’alumnat feia a les companyes d’Abarka, per més endavant poder elaborar un pòdcast de la visita visibilitzant els conceptes vertebradors de la campanya: interculturalitat crítica i economia social i solidària, en el marc de la comunicació transformadora.

Moltes gràcies!!!

Cloenda del COMunitats a L’Hospitalet de Llobregat el curs 2023-2024

El passat 16 de maig, els grups classe de 6è A i B de l’escola Ernest Lluch i els grups de 3r i 4t de l’Institut Santa Eulàlia, van participar en una jornada d’intercanvi a Torre Barrina com a cloenda de la campanya “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb Akwaba i COMSOC, després de formar-se durant dos cursos acadèmics en interculturalitat crítica i Economia Social i Solidària.

La jornada va començar amb una presentació i la distribució de l’alumnat en dos grups barrejats per tal d’intercanviar les experiències del projecte entre les participants que es situarien en dos espais, l’interior i exterior de Torre Barrina.

A l’interior de Torre Barrina, s’escoltaven els pòdcasts realitzats per l’alumnat amb l’acompanyament de COMSOC. Aquests relats sonors es van crear arran dels sons i entrevistes que l’alumnat va enregistrar durant les visites a iniciatives d’economia social i solidària que va realitzar en el mòdul 10. Després de l’escolta conjunta del pòdcast, l’alumnat va visionar el videoresum de l’experiència de cada centre educatiu.

Mentrestant, a l’exterior del centre cultural l’alumnat dels dos centres barrejats en 5 grups van desenvolupar una dinàmica que agrupava els continguts de la campanya. Cada grup es va posicionar davant de cadascun dels arbres de l’espai, trobant un conjunt de triangles de paper en el que havien d’escriure conjuntament la resposta a les diverses preguntes que es feien en relació als conceptes treballats durant el curs i les visites fetes per l’alumnat a algunes iniciatives feministes i decolonials d’Economia Social i Solidària situades a l’Hospitalet. Un cop omplien el triangle amb la resposta, les alumnes rotaven a l’arbre següent per tal de crear nous grups i respondre a una nova pregunta.

Els triangles creats pels dos grups es van penjar a l’exterior de Torre Barrina per tal de difondre l’experiència educativa a la ciutadania.

Finalment, es va fer entrega d’un reconeixement a cadascun dels grups classe participants del projecte, agraint tot el procés educatiu desenvolupat fins ara i l’espai d’intercanvi generat.

Moltes gràcies!!!

Presentem una guia pedagògica per enfortir les COMunitats educatives des d’un enfocament d’interculturalitat crítica i de sostenibilitat econòmica i social.

Des de la Fundació Akwaba, amb motiu del dia Mundial de la Diversitat Cultural per al diàleg i el desenvolupament,  us presentem la guia pedagògica de la segona fase del projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món, un material de suport a educadores, mestres i professorat i alumnat de 10 a 17 anys, per incloure continguts i pràctiques pròpies de l’educació per a la justícia global que desenvolupa especialment la competència social i ciutadana i el vector 6 del nou currículum.

Aquesta segona fase manté la metodologia d’Investigació Acció Participació i d’aprenentatge-servei, fomentant que l’alumnat comprengui les causes estructurals de vulneracions del dret a la no discriminació i al desenvolupament sostenible des d’una visió de justícia global.  Volem incentivar la reflexió per contribuir  a la transformació dels centres educatius, els barris i el món amb una mirada d’interculturalitat crítica.

En aquesta fase de formació, recerca i incidència, destaquem la descoberta d’experiències feministes i antiracistes d’ESS del món i de l’entorn local i la mobilització i incidència social amb propostes d’artivisme  i de comunicació transformadora.

La guia consta d’un marc conceptual, 5 mòduls formatius adaptats per a primària i secundària, i espais de reflexió per a l’alumnat i el professorat. Ens continuen acompanyant  La Tregua – Art i transformació social i COMSOC-Comunicació Social.

Volem agrair la participació dels centres en aquesta fase del projecte, amb els quals hem implementat aquestes formacions que ara us podem compartir: Escola Ernest Lluch i Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat; Escola Cèsar August de Tarragona; Escola especial Mare de Déu de Montserrat, Institut Escola Arts i Institut Montjuïc de Barcelona.

També volem agrair les col·laboracions amb les entitats que ens han permès conèixer experiències antiracistes i d’economia social i solidària: la Suculenta, Altaveu Jove i AMRA a l’Hospitalet de Llobregat; la Teulada i la llibreria El Soterrani a Tarragona i Abarka i el Bloc 4 a Barcelona. Per últim, agraïm el suport en el present projecte dels ajuntaments d’aquestes tres ciutats i a l’ACCD.

Cliqueu la imatge següent per descarregar la versió en PDF de la segona guia pedagògica del projecte COMunitats:

Tot el contingut i les propostes de la guia pedagògica es poden adaptar a les necessitats del grup-classe. Podeu trobar més informació de la campanya i altres materials educatius relacionats a: https://comunitats.fundacioakwaba.cat/

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.