A l’escola Torreforta omplim escales amb missatges antiracistes per tenir-los sempre presents

El dia internacional per l’eliminació de la discriminació racial, dijous 21 de març, vam concloure el projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món a l’escola Torreforta de Tarragona plasmant missatges d’apoderament i sensibilització contra la discriminació racial als graons de les escales del centre educatiu.

Al llarg del primer trimestre del curs 2023-2024 Akwaba amb 5è A i 5è B de l’escola Torreforta vam reflexionar sobre: com són les relacions entre les persones/comunitats/països en el món i en l’entorn proper; què és el racisme i altres discriminacions que trobem a la història i en l’actualitat i com podem imaginar passar d’un individualisme ple d’unitats a unes COMunitats sostenibles.

En el segon trimestre, Akwaba amb la Plataforma Antiracista i l’artista tarragoní Darío Covacho, vam conèixer com entitats i artistes defensen la no discriminació racial.

Per això, entre els grups de cinquè vam voler crear missatges i de forma artivista els vam enganxar als graons de les escales de l’escola perquè l’alumnat, professorat i famílies, puguem llegir-los i apoderar-nos dels missatges antiracistes i així tenir-los presents dia rere dia.

Moltes gràcies!

Visitem l’espai cooperatiu ‘BLOC4BCN’ de Can Batlló

El passat 15 d’abril de 2024, l’alumnat de 4t de l’Institut Montjuïc va sortir de l’aula per a conèixer iniciatives cooperativistes que promouen la sostenibilitat econòmica social i solidària sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes i els conceptes introduïts i treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes acompanyades per Akwaba i La Tregua van visitar el BLOC4BCN, un Espai Cooperatiu basat en la promoció del Cooperativisme i l’economia social i solidària de Barcelona, situat a una de les naus de l’antiga fàbrica tèxtil de Can Batlló, al barri de la Bordeta.

Amb la visita, a través de la guia i les explicacions d’en Pol i el Joan, membres de la cooperativa Reflexes i la cooperativa L’esguard, es va conèixer un equipament social i cultural que busca potenciar les experiències d’Economia Social i Solidària per esdevenir una alternativa basada en l’autofinançament i fomentar el cooperativisme i la intercooperació, entre d’altres.

En aquesta nau, per exemple, es proporciona un espai de treball i co-working a aquelles cooperatives en creixement, és a dir, que encara no disposen dels recursos suficients per a disposar del seu propi espai. A més, el BLOC4BCN comptarà amb un espai per a joves on podràn haver-hi propostes de diverses activitats com cinema, scape room, entre d’altres. I espais d’assessorament vinculats a orientar els treballs de recerca que estiguin vinculats a l’economia social i solidària. Posteriorment les cooperatives que ens van acollir van fer una ruta per l’espai, on vam poder veure les instal·lacions, sales de treball, reunions i tallers, i les incubadores.

Finalment, les alumnes es van dividir en diversos grups reduïts per a reflexionar sobre la visita realitzada i compartir aprenentatges i millores de l’activitat. Es van recollir i relacionar alguns conceptes treballats als mòduls anteriors i durant la visita.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’institut escola Arts reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

A l’institut Escola Arts també continuem amb la campanya “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”! Aquest any 2024 vam començar la segona fase del projecte el 19 de gener amb la Júlia com a educadora de la Fundació Akwaba. La campanya està dividida en dues fases, la primera la vam realitzar l’any passat i aquest, continuarem amb els mòduls de la segona.

Per començar, primer de tot, calia refrescar tot el que havíem treballat el curs anterior: conceptes, exemples i idees clau bàsiques en el projecte. Així, aquest curs continuem treballant en com construir relacions sostenibles entre les persones i amb el medi ambient, qüestionant les estructures del sistema en què vivim i plantejant-nos què podem fer nosaltres com a persones i com a comunitats per a canviar la
realitat social que ens sembli injusta o desigual.

El primer mòdul, el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”, el vam començar el 26 de gener. Vam engegar amb un joc de rol per tal de viure en primera persona tot allò que ja havíem anat treballant el curs anterior, com es viuen les discriminacions i les desigualtats a l’hora d’accedir als recursos? Com tracten els estats i el sistema econòmic neoliberal a les persones migrades? I nosaltres com a conciutadanes?

El 2 de febrer, amb el mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, ens preguntàvem com es deu viure un procés migratori i tot el que implica; com es deu sentir el marxar del lloc on es viu? En aquest mòdul també vam treballar el poder; com aquest s’acciona i s’encarna pels diferents agents dins la comunitat, i quin ús o abús en fem nosaltres d’ell. Quins efectes té el poder en els nostres entorns propers i a escala local i global? Aquest mòdul va ser molt enriquidor perquè les mateixes alumnes van poder donar resposta a les qüestions plantejades a través d’elles mateixes.

Avançant amb el temari, el 16 de febrer, vam començar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista” per veure alternatives com el cooperativisme. Per aquest mòdul, ens va acompanyar La Tregua, una iniciativa de l’Economia Social i Solidaria, que ens va fer reflexionar sobre la sostenibilitat econòmica i social posant en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament. Així, a través de dinàmiques grupals i d’exemples d’experiències del Sud Global de dones del Brasil, Equador i Mèxic autoorganitzades per satisfer les seves necessitats mitjançant el suport mutu vam poder imaginar altres models de comunitat més sostenibles.*

* Amb la motxilla plena d’eines i coneixements, el 23 de febrer, vam
començar “l’Espai de reflexió II”, on, mitjançant el dibuix guiat les
alumnes expressaven quina era la seva realitat, què els agradaria que
canviés de la comunitat i com imaginarien la comunitat ideal. També vam
explorar-ho a través de conceptes treballats: on es dona la
interdependència, quines són les vulnerabilitats de la comunitat en
què vivim, on detectem l’ètica de la cura, com seria una societat diversa,
o com s’abordaria la diversitat?*

* I així és com encarem la part final de la campanya, amb el guiatge de
la Tregua, per recollir els missatges de les mateixes alumnes de què els
agradaria que canviés al seu entorn proper, a l’escola, al barri, a la
ciutat; o a l’entorn més llunyà que és el sistema-món. I mitjançant
l’Artivisme com a eina per al canvi social transformarem tot això en una
creació artística a l’espai públic que ens permetrà imaginar comunitats
sense racisme, desigualtats, ni violències; unes societats o es posi al
centre les cures del medi i de les persones.*

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’institut Montjuic reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat.

A l’Institut Montjuïc ja fa uns mesos que vam començar la segona fase del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”. El 15 de gener vam engegar motors amb els grups de 4t A, B i C acompanyats de les talleristes Maria, Júlia i Pol que han dinamitzat les sessions per tal d’aprofundir en com construir comunitats sostenibles.

Hem iniciat les sessions, dividides en diferents mòduls, reflexionant sobre l’estat del món i les estratègies orientades a la sostenibilitat econòmica i social i la interculturalitat crítica i social. Primer, vam estirar el fil amb què havíem acabat l’any passat, repassar els conceptes treballats i començar a plantejar el que faríem al llarg de la segona part de la campanya.

El primer mòdul, el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles” vam fer un joc de rol. Titulat, “els recursos desiguals”, el joc ens ajudava a reflexionar sobre les relacions discriminatòries i desiguals a partir de viure en primera persona aquestes desigualtats i discriminacions a l’hora d’accedir als recursos que necessitem les persones per a viure.

Amb el mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura” que començàvem el 29 de gener, vam reflexionar sobre el poder i la manera en què opera i ens afecta a escala personal i a escala local i global. Partíem de preguntar-nos com se senten les persones que han de marxar del lloc on viuen, que migren i així, a través de les seves pròpies històries i realitats, l’alumnat va donar resposta a les qüestions plantejades.

El 26 de febrer vam fer el mòdul 9, “Estratègies de sostenibilitat. Economia social solidària feminista”, acompanyades del col·lectiu antiracista La Tregua. El tema del mòdul era la sostenibilitat econòmica i
social i ho vam treballar a través de jocs vivencials sobre el cooperativisme i els seus valors. També, mitjançant exemples d’experiències del Sud Global d’organitzacions de dones del Brasil, Equador i Mèxic
autoorganitzades per satisfer les seves necessitats partint del suport mutu.

Ja amb força recorregut de la campanya, vam fer l‘espai de reflexió II els dies 4 i 11 de març on es proposava a les alumnes d’imaginar com seria una comunitat ideal sostenible humana i ambientalment, partint de conceptes clau de la campanya com són la interdependència, la vulnerabilitat, l’ètica
de la cura i la diversitat.

Amb tot plegat, han estat unes sessions enriquidores que ens han permès imaginar comunitats sense racisme, desigualtats ni violències; unes societats o es posin al centre les cures de les persones i de l’entorn. I així, ja ens trobem en la recta final, on, amb l’acompanyament de la Tregua, transformarem el que hem anat treballant durant el curs en Artivisme, incidència social i política a través de l’art.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.