A l’institut Escola Arts també continuem amb la campanya “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món”! Aquest any 2024 vam començar la segona fase del projecte el 19 de gener amb la Júlia com a educadora de la Fundació Akwaba. La campanya està dividida en dues fases, la primera la vam realitzar l’any passat i aquest, continuarem amb els mòduls de la segona.
Per començar, primer de tot, calia refrescar tot el que havíem treballat el curs anterior: conceptes, exemples i idees clau bàsiques en el projecte. Així, aquest curs continuem treballant en com construir relacions sostenibles entre les persones i amb el medi ambient, qüestionant les estructures del sistema en què vivim i plantejant-nos què podem fer nosaltres com a persones i com a comunitats per a canviar la
realitat social que ens sembli injusta o desigual.
El primer mòdul, el mòdul 7 “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”, el vam començar el 26 de gener. Vam engegar amb un joc de rol per tal de viure en primera persona tot allò que ja havíem anat treballant el curs anterior, com es viuen les discriminacions i les desigualtats a l’hora d’accedir als recursos? Com tracten els estats i el sistema econòmic neoliberal a les persones migrades? I nosaltres com a conciutadanes?
El 2 de febrer, amb el mòdul 8 “Estratègies de sostenibilitat l. Ètica de la cura”, ens preguntàvem com es deu viure un procés migratori i tot el que implica; com es deu sentir el marxar del lloc on es viu? En aquest mòdul també vam treballar el poder; com aquest s’acciona i s’encarna pels diferents agents dins la comunitat, i quin ús o abús en fem nosaltres d’ell. Quins efectes té el poder en els nostres entorns propers i a escala local i global? Aquest mòdul va ser molt enriquidor perquè les mateixes alumnes van poder donar resposta a les qüestions plantejades a través d’elles mateixes.
Avançant amb el temari, el 16 de febrer, vam començar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista” per veure alternatives com el cooperativisme. Per aquest mòdul, ens va acompanyar La Tregua, una iniciativa de l’Economia Social i Solidaria, que ens va fer reflexionar sobre la sostenibilitat econòmica i social posant en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament. Així, a través de dinàmiques grupals i d’exemples d’experiències del Sud Global de dones del Brasil, Equador i Mèxic autoorganitzades per satisfer les seves necessitats mitjançant el suport mutu vam poder imaginar altres models de comunitat més sostenibles.*
* Amb la motxilla plena d’eines i coneixements, el 23 de febrer, vam
començar “l’Espai de reflexió II”, on, mitjançant el dibuix guiat les
alumnes expressaven quina era la seva realitat, què els agradaria que
canviés de la comunitat i com imaginarien la comunitat ideal. També vam
explorar-ho a través de conceptes treballats: on es dona la
interdependència, quines són les vulnerabilitats de la comunitat en
què vivim, on detectem l’ètica de la cura, com seria una societat diversa,
o com s’abordaria la diversitat?*
* I així és com encarem la part final de la campanya, amb el guiatge de
la Tregua, per recollir els missatges de les mateixes alumnes de què els
agradaria que canviés al seu entorn proper, a l’escola, al barri, a la
ciutat; o a l’entorn més llunyà que és el sistema-món. I mitjançant
l’Artivisme com a eina per al canvi social transformarem tot això en una
creació artística a l’espai públic que ens permetrà imaginar comunitats
sense racisme, desigualtats, ni violències; unes societats o es posi al
centre les cures del medi i de les persones.*
Moltes gràcies!