Experiències ESS que fan comunitat

Visitem experiències que fan comunitat a Tarragona

El 13 de desembre amb l’alumnat de 6è de l’escola Cèsar August vam sortir del centre per anar a conèixer diferents iniciatives de la ciutat de Tarragona que formen part de l’economia social i solidària i que incorporen un enfocament d’interculturalitat crítica.

Amb l’objectiu de contrastar en la pràctica real de les propostes visitades els conceptes treballats durant els anteriors mòduls, les alumnes van visitar la seu de La Teulada, espai que impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes. L’alumnat va conèixer el Far cooperatiu, iniciativa de comunicació social i participativa; cuentropia, iniciativa d’educació social transformadora i l’escamot, Cooperativa especialitzada en mobilitat activa i desenvolupament loca. També es van desplaçar al Soterrani, llibreria cooperativa que recentment han obert l’Eli, l’Andreu on hi ha un ventall divers de literatura per a totes les franjes d’edats i cura en tota la tria, també és un espai on es munten activitats, tallers i xerrades.

Amb les visites es van coneixer models d’organització cooperatius, com s’incorpora la sostenibilitat, l’antiracisme o les cures en cada iniciativa.

Durant la sortida, les alumnes, amb gravadora en mà, van vivenciar una gimkana sonora. Van recollir una sèrie de sons amb tot allò que anaven escoltant durant el trajecte i a les visites per, posteriorment, crear relats sonors de la mà de COMSOC.

Les visites van sorprendre a alumnat i mestres i esperem que d’aquí sorgeixin més visites i projectes compartits.

Visitem experiències que fan comunitat a l’Hospitalet de Llobregat

El dia 11 de gener de 2024, l’alumnat de 6è A i B de l’escola Ernest Lluch i el 19 de gener l’alumnat de 3r i 4t de l’optativa “Ciutat, centre i sostenibilitat” de l’Institut Santa Eulàlia, van sortir de l’aula per conèixer algunes iniciatives feministes i decolonials d’Economia Social i Solidària situades a la ciutat d’Hospitalet i que incorporen un enfocament d’interculturalitat crítica.

Amb l’objectiu de contrastar en la pràctica real de les propostes visitades els conceptes treballats durant els anteriors mòduls, les alumnes van visitar la seu de La Florida s’aveïna, espai que impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes. L’alumnat va conèixer Pomezia, espai on es van trobar amb algunes membres de l’associació AMRA de dones racialitzades i d’Altaveu Jove i a Bellvitge, es va visitar La Suculenta, projecte de cuina ecològica i de proximitat que treballa amb la finalitat d’oferir menús assequibles per a tothom.

Amb les visites es van conèixer models d’organització cooperatius, com s’incorpora la sostenibilitat, l’antiracisme, el feminisme o les cures en cada iniciativa.

Les companyes d’AMRA i Altaveu jove van fer una dinàmica amb targetes o preguntes, en funció de l’alumnat de primària i secundària que qüestionaven críticament els prejudicis vers el racisme i el feminisme i apropaven a l’alumnat l’antiracisme i el feminisme des d’una posició propera en tant a joves d’Hospitalet. L’alumnat va compartir vivències i reflexions fugint d’allò políticament correcte establert.

Mentre que a la Suculenta, la Natàlia, explicava com se sustenta aquesta activitat econòmica amb testimonis de presa de decisió horitzontal, proveïdors ecològics com Keras Buti i Ecocentral de la ciutat, selecció de personal amb risc social i mesures contundents contra el racisme, l’antigitanisme i el sexisme.

La sortida va remoure a més d’una i agradar a alumnat i professorat que desconeixia les iniciatives. Esperem que d’aquí sorgeixin noves reflexions que enriqueixin els relats sonors que crearà aviat l’alumnat.