Experiències ESS que fan comunitat

Publiquem el vídeo Fem Comunitat al barri i al món amb l’Institut Montjuïc

L’alumnat de 4t A, 4t B i 4t C de l’Institut Montjuïc de la matèria de Cultura i Valors van anar a visitar el BLOC4BCN, una iniciativa d’economia social i solidària del seu entorn proper, acompanyades per la Fundació Akwaba i per la cooperativa La Tregua. El BLOC4BCN, és un dels espais cooperativistes més grans de Barcelona situat a Can Batlló, al districte de Sants-Montjuïc. L’objectiu de la sortida va ser conèixer referents locals i propers que s’organitzessin entorn les economies transformadores realçant les relacions globals-local i el treball de cures. A continuació, us deixem el vídeo on podreu veure un tastet.
Moltes gràcies!!!

Publiquem el vídeo Fem Comunitat al barri i al món amb l’escola Ernest Lluch

Els nens i nenes de 6èA i 6èB de l’escola Ernest Lluch de l’Hospitalet de Llobregat van anar a visitar dins el marc del mòdul 10 del projecte COMunitats, les iniciatives d’Economia Social i Solidària del seu entorn de la comunalitat, La Florida s’Aveïna: l’Altaveu Jove i AMRA (Asociación de mujeres racializadas) a l’espai de Pomezia a la Florida i la Suculenta a Bellvitge. L’alumnat, tal com veureu en el vídeo va tenir l’oportunitat de fer entrevistes i conèixer una mica més sobre quina era la seva organització, com treballaven les cures, l’antiracisme, els feminismes i generaven accions i economies transformadores per a la justícia global.


Moltes gràcies!!!

L’ IE ARTS visita la cooperativa Abarka i coneix activistes gastronòmics.

El passat 15 de març l’Institut Escola ARTS va anar a visitar la cooperativa Abarka una iniciativa d’economia social i solidària situada en el mateix districte de Sants-Montjuïc dins el marc del mòdul 10 de la 2a fase de la campanya educativa COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món.

Abarka, cooperativa i activistes gastronòmics, va obrir les portes a l’alumnat de segon d’ESO de l’IE ARTS a través d’un viatge de sabors africans com la beguda bissap (refresc d’hibisc), bunyols de fesols i fritura de iuca. L’alumnat va apropar-se a la història d’aquesta cooperativa a partir de les preguntes i curiositats que, per una banda, portaven preparades, i d’altra en naixien espontàniament arran del que explicaven.

Van conèixer que el motiu pel qual es van començar a autoorganitzar va ser perquè no hi havia oferta de càtering en l’estat espanyol de menjar africà, van apropar-se al concepte de cooperativa i quin impacte té en l’estructura interna: manca de la figura de director i rols horitzontals, participació activa i decisions democratitzades. També van conèixer que el seu posicionament era antiracista i decolonial, que entre els seus valors com a cooperativa estava la solidaritat, l’intercanvi de sabers i el rebuig a qualsevol tipos de discriminació.

Per últim, van descobrir que els plats que van provar i que el restaurant produït eren, en la mesura del possible, elaborats per aliments de km0, vetllant per una producció alimentària sostenible social i ambientalment.

Finalment, en aquesta sessió es va enregistrar amb gravadores sons i sorolls identitaris el camí realitzat fins a l’establiment. Així com talls de veu i algunes respostes a les preguntes que l’alumnat feia a les companyes d’Abarka, per més endavant poder elaborar un pòdcast de la visita visibilitzant els conceptes vertebradors de la campanya: interculturalitat crítica i economia social i solidària, en el marc de la comunicació transformadora.

Moltes gràcies!!!

Visitem l’espai cooperatiu ‘BLOC4BCN’ de Can Batlló

El passat 15 d’abril de 2024, l’alumnat de 4t de l’Institut Montjuïc va sortir de l’aula per a conèixer iniciatives cooperativistes que promouen la sostenibilitat econòmica social i solidària sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes i els conceptes introduïts i treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes acompanyades per Akwaba i La Tregua van visitar el BLOC4BCN, un Espai Cooperatiu basat en la promoció del Cooperativisme i l’economia social i solidària de Barcelona, situat a una de les naus de l’antiga fàbrica tèxtil de Can Batlló, al barri de la Bordeta.

Amb la visita, a través de la guia i les explicacions d’en Pol i el Joan, membres de la cooperativa Reflexes i la cooperativa L’esguard, es va conèixer un equipament social i cultural que busca potenciar les experiències d’Economia Social i Solidària per esdevenir una alternativa basada en l’autofinançament i fomentar el cooperativisme i la intercooperació, entre d’altres.

En aquesta nau, per exemple, es proporciona un espai de treball i co-working a aquelles cooperatives en creixement, és a dir, que encara no disposen dels recursos suficients per a disposar del seu propi espai. A més, el BLOC4BCN comptarà amb un espai per a joves on podràn haver-hi propostes de diverses activitats com cinema, scape room, entre d’altres. I espais d’assessorament vinculats a orientar els treballs de recerca que estiguin vinculats a l’economia social i solidària. Posteriorment les cooperatives que ens van acollir van fer una ruta per l’espai, on vam poder veure les instal·lacions, sales de treball, reunions i tallers, i les incubadores.

Finalment, les alumnes es van dividir en diversos grups reduïts per a reflexionar sobre la visita realitzada i compartir aprenentatges i millores de l’activitat. Es van recollir i relacionar alguns conceptes treballats als mòduls anteriors i durant la visita.

Moltes gràcies!

Visitem la iniciativa d’Economia Social i Solidària i antiracista ‘Espai La Tregua’.

El passat 20 de febrer de 2024, l’alumnat de 3r i 4t de l’escola FEP Montserrat EE surt de l’aula per a conèixer iniciatives antiracistes i decolonials que promouen el cooperativisme i les Economies Socials i Solidàries sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes introduïdes els conceptes treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes van visitar la seu de La Tregua, un espai per a la socialització intercultural i el treball comunitari, amb una formació artística i decolonial que busca promoure el pensament crític i l’acció social.

Amb la visita es va conèixer un model d’organització cooperatiu que fomenta la construcció de relacions a partir de l’ètica de la cura, prioritzant el benestar de les persones i la seva voluntat per sobre de l’interès econòmic, i de l’antiracisme.

Durant la sortida, La Tregua va presentar el seu projecte a l’alumnat i el seu funcionament a través d’un vídeo que van projectar i peces d’art, com collages plàstics i tèxtils, entre d’altres. Es tracta de ‘M.i.A Barcelona’ (Migració i Art), un espai intercultural d’informació i acció per a facilitar la participació de migrants com a nous agents socials reconeguts en igualtat de drets, expressió i acció.

Posteriorment, les alumnes van desenvolupar unes preguntes que es van elaborar en la darrera sessió, generant així un espai de reflexió i debat arrel de les seves inquietuds. Així mateix, un cop finalitzada la visita, cada alumne va fer un dibuix de la peça d’art que més li va cridar l’atenció i amb la que s’inicia la fase d’investigació per a elaborar l’Artivisme final.

Moltes gràcies!

Visitem experiències que fan comunitat a Tarragona

El 13 de desembre amb l’alumnat de 6è de l’escola Cèsar August vam sortir del centre per anar a conèixer diferents iniciatives de la ciutat de Tarragona que formen part de l’economia social i solidària i que incorporen un enfocament d’interculturalitat crítica.

Amb l’objectiu de contrastar en la pràctica real de les propostes visitades els conceptes treballats durant els anteriors mòduls, les alumnes van visitar la seu de La Teulada, espai que impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes. L’alumnat va conèixer el Far cooperatiu, iniciativa de comunicació social i participativa; cuentropia, iniciativa d’educació social transformadora i l’escamot, Cooperativa especialitzada en mobilitat activa i desenvolupament loca. També es van desplaçar al Soterrani, llibreria cooperativa que recentment han obert l’Eli, l’Andreu on hi ha un ventall divers de literatura per a totes les franjes d’edats i cura en tota la tria, també és un espai on es munten activitats, tallers i xerrades.

Amb les visites es van coneixer models d’organització cooperatius, com s’incorpora la sostenibilitat, l’antiracisme o les cures en cada iniciativa.

Durant la sortida, les alumnes, amb gravadora en mà, van vivenciar una gimkana sonora. Van recollir una sèrie de sons amb tot allò que anaven escoltant durant el trajecte i a les visites per, posteriorment, crear relats sonors de la mà de COMSOC.

Les visites van sorprendre a alumnat i mestres i esperem que d’aquí sorgeixin més visites i projectes compartits.

Visitem experiències que fan comunitat a l’Hospitalet de Llobregat

El dia 11 de gener de 2024, l’alumnat de 6è A i B de l’escola Ernest Lluch i el 19 de gener l’alumnat de 3r i 4t de l’optativa “Ciutat, centre i sostenibilitat” de l’Institut Santa Eulàlia, van sortir de l’aula per conèixer algunes iniciatives feministes i decolonials d’Economia Social i Solidària situades a la ciutat d’Hospitalet i que incorporen un enfocament d’interculturalitat crítica.

Amb l’objectiu de contrastar en la pràctica real de les propostes visitades els conceptes treballats durant els anteriors mòduls, les alumnes van visitar la seu de La Florida s’aveïna, espai que impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes. L’alumnat va conèixer Pomezia, espai on es van trobar amb algunes membres de l’associació AMRA de dones racialitzades i d’Altaveu Jove i a Bellvitge, es va visitar La Suculenta, projecte de cuina ecològica i de proximitat que treballa amb la finalitat d’oferir menús assequibles per a tothom.

Amb les visites es van conèixer models d’organització cooperatius, com s’incorpora la sostenibilitat, l’antiracisme, el feminisme o les cures en cada iniciativa.

Les companyes d’AMRA i Altaveu jove van fer una dinàmica amb targetes o preguntes, en funció de l’alumnat de primària i secundària que qüestionaven críticament els prejudicis vers el racisme i el feminisme i apropaven a l’alumnat l’antiracisme i el feminisme des d’una posició propera en tant a joves d’Hospitalet. L’alumnat va compartir vivències i reflexions fugint d’allò políticament correcte establert.

Mentre que a la Suculenta, la Natàlia, explicava com se sustenta aquesta activitat econòmica amb testimonis de presa de decisió horitzontal, proveïdors ecològics com Keras Buti i Ecocentral de la ciutat, selecció de personal amb risc social i mesures contundents contra el racisme, l’antigitanisme i el sexisme.

Durant la sortida, les alumnes, amb gravadora en mà, van vivenciar una gimkana sonora. Van recollir una sèrie de sons amb tot allò que anaven escoltant durant el trajecte i a les visites per, posteriorment, crear relats sonors de la mà de COMSOC.

La sortida va remoure a més d’una i agradar a alumnat i professorat que desconeixia les iniciatives. Esperem que d’aquí sorgeixin noves reflexions que enriqueixin els relats sonors que crearà aviat l’alumnat.

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.