Visitem experiències que fan comunitat a l’Hospitalet de Llobregat

El dia 11 de gener de 2024, l’alumnat de 6è A i B de l’escola Ernest Lluch i el 19 de gener l’alumnat de 3r i 4t de l’optativa “Ciutat, centre i sostenibilitat” de l’Institut Santa Eulàlia, van sortir de l’aula per conèixer algunes iniciatives feministes i decolonials d’Economia Social i Solidària situades a la ciutat d’Hospitalet i que incorporen un enfocament d’interculturalitat crítica.

Amb l’objectiu de contrastar en la pràctica real de les propostes visitades els conceptes treballats durant els anteriors mòduls, les alumnes van visitar la seu de La Florida s’aveïna, espai que impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes. L’alumnat va conèixer Pomezia, espai on es van trobar amb algunes membres de l’associació AMRA de dones racialitzades i d’Altaveu Jove i a Bellvitge, es va visitar La Suculenta, projecte de cuina ecològica i de proximitat que treballa amb la finalitat d’oferir menús assequibles per a tothom.

Amb les visites es van conèixer models d’organització cooperatius, com s’incorpora la sostenibilitat, l’antiracisme, el feminisme o les cures en cada iniciativa.

Les companyes d’AMRA i Altaveu jove van fer una dinàmica amb targetes o preguntes, en funció de l’alumnat de primària i secundària que qüestionaven críticament els prejudicis vers el racisme i el feminisme i apropaven a l’alumnat l’antiracisme i el feminisme des d’una posició propera en tant a joves d’Hospitalet. L’alumnat va compartir vivències i reflexions fugint d’allò políticament correcte establert.

Mentre que a la Suculenta, la Natàlia, explicava com se sustenta aquesta activitat econòmica amb testimonis de presa de decisió horitzontal, proveïdors ecològics com Keras Buti i Ecocentral de la ciutat, selecció de personal amb risc social i mesures contundents contra el racisme, l’antigitanisme i el sexisme.

Durant la sortida, les alumnes, amb gravadora en mà, van vivenciar una gimkana sonora. Van recollir una sèrie de sons amb tot allò que anaven escoltant durant el trajecte i a les visites per, posteriorment, crear relats sonors de la mà de COMSOC.

La sortida va remoure a més d’una i agradar a alumnat i professorat que desconeixia les iniciatives. Esperem que d’aquí sorgeixin noves reflexions que enriqueixin els relats sonors que crearà aviat l’alumnat.