Investiguem qui i què fa sostenible l’Escola FEP Mare de Déu de Montserrat

El 7 de març del 2023 vam iniciar les sessions en la línia d’Investigació – Acció – Participació amb l’Escola FEP Mare de Déu de Montserrat per poder apropar l’alumnat al teixit de relacions que s’estableixen al centre educatiu i a les persones que les fan possibles. A través de la investigació i l’artivisme volem donar visibilització a qui i com se sosté la COMunitat de l’escola per poder engrandir la mirada que tenim sobre aquesta i assolir consciència del seu sosteniment i viabilitat.

Les primeres sessions d’aquest mòdul, inspirades en la metodologia de biblioteques vivents, se centren a identificar les cures que fan possibles aquestes relacions i descobrir qui, què com i on es produeixen. Les primeres dinàmiques de l’IAP amb l’alumnat de 3r i 4t de secundària s’han centrat en la valoració i posada en comú del que ens fa sentir bé dins del centre i en les cures que es satisfan en aquest.

La descoberta de les cures al centre s’ha fet primer a través del coneixement previ de l’alumnat, el joc stop paraula ha ajudat a aflorar les cures a l’escola en els grups de 3r i 4t de secundària. Amb aquest grup van sortir propostes de cures de tot tipus, relacionades amb valors emocionals com el respecte, l’amabilitat, la confiança, l’amistat i la resolució de conflictes, amb activitats que realitzen en el centre com la música, la lectura i l’aprenentatge, i també amb aspectes més materials com la cuina, la neteja i el manteniment.

Després d’escollir unes cures, amb grups d’entre quatre i sis persones hem recorregut el centre per tal d’investigar-les, tot preguntant a diferents membres de la comunitat educativa (cuiner, conserges, psicopedagogues, professores, tècniques…). Així han pogut conèixer de més a prop les persones que formen part de l’escola, els seus horaris, les cures que realitzen i les aficions que tenen, entre d’altres.

Un cop feta la investigació, s’han posat en comú les cures i les persones que cada grup ha descobert i s’ha reflexionat sobre la importància que tenen totes perquè la comunitat educativa funcioni i sigui un espai acollidor on sentir-se bé i aprendre. El resultat final ha sigut un pòster col·lectiu que cada grup ha omplert i decorat amb la investigació. A les properes sessions continuarem treballant-hi.

Moltes gràcies! Continuem investigant!