Participem a la fira de Barcelona d’Aps per la pau i no violència i la justícia global

Un any més hem participat de la Fira d’ApS i justícia global que organitza el CRP de Ciutadania i Valors de Barcelona. Enguany va ser dimarts 5 de març al Castell de Montjuïc, vam poder presentar els recursos del COMunitats: relacions sostenibles a l’escola, al territori i al món previstos per a dur a terme els cursos 2024-2025 i 2025-2026 a centres educatius des dels 6 als 16 anys.

La fira ens va permetre tenir un espai d’intercanvi amb centres educatius, CRP’s de diversos districtes i entitats per tal de democratitzar més la difusió de les propostes i arribar així a aquells centres que tenen més necessitat de desenvolupar aquests projectes.

La jornada es va iniciar amb Elevator Pitch

Posteriorment en un format fira es van propiciar l’espai d’intercanvi

Va ser una experiència molt enriquidora, hi tornarem l’any que ve!

Apropem l’Educació per a la Justícia Global a alumnes del grau de Pedagogia de la Universitat de Barcelona

Des de fa anys, col·laborem amb la facultat d’educació de la Universitat de Barcelona aprofitant la vinculació de l’alumnat de pràctiques de la universitat amb l’entitat. Així, el passat divendres 23 de febrer, part de l’equip d’Akwaba junt amb una alumna de pràctiques de Pedagogia, vam desplaçar-nos a la facultat d’educació de la Universitat de Barcelona per explicar als companys del grau, com treballa l’entitat l’Educació per a la Justícia Global i la campanya actual COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món centrada en la interculturalitat crítica i la sostenibilitat econòmica i social.

La sessió, d’una hora i mitja de durada en el marc del seminari de pràctiques, es va desenvolupar amb una primera part on l’alumnat i l’equip d’Akwaba ens vam conèixer amb una dinàmica inicial de presentació, activació del cos i creació de comunitat. Després, vam explicar a l’alumnat com treball l’entitat l’enfocament de l’educació per a la justícia global incidint en la segona fase de la campanya COMunitats.

En una segona part, l’Andrea, l’alumna de pràctiques, va explicar a les companyes la seva experiència en l’entitat, les tasques que duu a terme com a pedagoga, i els aprenentatges adquirits al llarg d’aquests mesos, tals com el coneixement de les diferents metodologies i eines pedagògiques que es posen en pràctica durant la campanya, com vincular el nou currículum educatiu en el projecte i la importància del treball en xarxa amb altres agents educatius i socials per contribuir a la justícia global.

En la tercera part de la sessió, l’alumnat va poder conèixer de primera mà una de les dinàmiques d’aprenentatge que es duu a terme en la segona fase de la campanya per tal d’estimular la reflexió i la interrelació, la cita exprés adaptada a la seva realitat. D’una banda, en aquesta dinàmica es va emfatitzar, en els vincles que té l’alumnat amb l’educació per a la justícia global pensant quines entitats ho treballen, i com ho fan. D’altra banda, vam reflexionar sobre el treball que es fa des de la universitat per promoure l’educació per a la justícia global i la tasca que pot desenvolupar un pedagog o pedagoga en aquest àmbit.

Va resultar una sessió enriquidora tant per nosaltres com per l’alumnat, ja que vam poder apropar l’educació per a la justícia global a la universitat fomentant la reflexió de les futures pedagogues en tan agents de canvi social.

Un any més tornem a apropar l’Educació per a la Justícia Global amb l’experiència de la segona fase de “COMunitats” a estudiants de la Universitat Rovira i Virgili

Des de fa anys col·laborem amb el Grup de Recerca de Didàctica de les Ciències Socials de la URV i participem en sessions del Màster de Formació al Professorat de Secundària i al Doble Grau d’Educació infantil i primària. En aquests espais formatius hem tingut l’oportunitat de donar a conèixer l’enfocament de l’educació per a la justícia global present en el nou currículum educatiu de primària i secundària tant en el desplegament del vector 5 que promou una ciutadania democràtica, crítica, compromesa i amb consciència global, com en les competències educatives i metodologies d’aprenentatge.

Així doncs, el passat dijous 25 de gener, part de l’Equip tècnic de la Fundació Akwaba vam tenir l’oportunitat de desplaçar-nos a la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona, per realitzar una sessió formativa de 4 hores a l’alumnat que cursa el màster de professorat de secundària en matèria d’Història, Geografia i Ciències Socials. La sessió es va desenvolupar a partir d’una primera presentació de l’entitat i de l’enfocament de l’educació per la justicia global, objectius a partir dels quals s’elaboren els continguts, i la vinculació amb la neuropedagogia i ludificació per tal de facilitar la integració de conceptes complexos en l’alumnat de secundària. També l’enxarxament amb altres entitats com lafede.cat, La Tregua o COMSOC, entitats amb les que treballem la interculturalitat crítica, l’antiracisme, la sostenibilitat econòmica i social i la comunicació transformadora.

L’alumnat del màster va poder fer un tastet d’algunes de les dinàmiques més significatives incloses en la segona fase de la campanya actual, COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món, per poder viure en primera persona aquest tipus de sistema d’aprenentatge, en les que es va destacar un joc de rol per posar en evidència les desigualtats estructurals i d’herència colonial, una dinàmica del teatre de les oprimides per posar en valor la interrelació, l’equitat de sabers i les relacions de poder i una dinàmica grupal per compartir comunitats i propostes de vinculació de l’economia social i solidària amb els centre educatius.

En el mateix sentit, el 27 de febrer part de l’Equip tècnic de la Fundació Akwaba vam tornar a la URV per oferir una formació similar a 34 alumnes, més reduïda en temps, 2 hores, i adaptada a primària donat que l’alumnat cursava el darrer curs del Doble grau d’Educació d’infantil i primària. Les propostes d’EpJG en format ApS tenen molta bona rebuda en l’alumnat de primària que comença a obrir-se a la comprensió del món i malgrat la complexitat d’alguns conceptes, les metodologies participatives i el treball amb les mestres per orientar les activitats a les necessitats de l’alumnat són fonamentals per contribuir al seu aprenentatge significatiu. La sessió va servir per vivenciar alguna activitat del COMunitats per comprendre les relacions desiguals del món i apropar la interculturalitat crítica i la sostenibilitat econòmica i social a etapes educatives d’infantil i primària.

Aquestes formacions a la URV ens resulten inspiradores i claus perquè contribueixen a crear agents de canvi en un moment d’implantació del nou currículum educatiu.

Visitem experiències que fan comunitat a Tarragona

El 13 de desembre amb l’alumnat de 6è de l’escola Cèsar August vam sortir del centre per anar a conèixer diferents iniciatives de la ciutat de Tarragona que formen part de l’economia social i solidària i que incorporen un enfocament d’interculturalitat crítica.

Amb l’objectiu de contrastar en la pràctica real de les propostes visitades els conceptes treballats durant els anteriors mòduls, les alumnes van visitar la seu de La Teulada, espai que impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes. L’alumnat va conèixer el Far cooperatiu, iniciativa de comunicació social i participativa; cuentropia, iniciativa d’educació social transformadora i l’escamot, Cooperativa especialitzada en mobilitat activa i desenvolupament loca. També es van desplaçar al Soterrani, llibreria cooperativa que recentment han obert l’Eli, l’Andreu on hi ha un ventall divers de literatura per a totes les franjes d’edats i cura en tota la tria, també és un espai on es munten activitats, tallers i xerrades.

Amb les visites es van coneixer models d’organització cooperatius, com s’incorpora la sostenibilitat, l’antiracisme o les cures en cada iniciativa.

Durant la sortida, les alumnes, amb gravadora en mà, van vivenciar una gimkana sonora. Van recollir una sèrie de sons amb tot allò que anaven escoltant durant el trajecte i a les visites per, posteriorment, crear relats sonors de la mà de COMSOC.

Les visites van sorprendre a alumnat i mestres i esperem que d’aquí sorgeixin més visites i projectes compartits.

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.