Valoració amb les educadores sobre la implementació de la primera fase de COMunitats als centres educatius

Sessió del dia 15 de maig de 2023

Els dies 3, 15 i 17 de maig de 2023 van tenir lloc les sessions de valoració sobre la implementació, als centres educatius de Tarragona, Barcelona i de l’Hospitalet de Llobregat participants de la primera fase, de la campanya COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món de la Fundació Akwaba. Les reunions han estat online i presencials amb les educadores i coordinadores del projecte i s’ha valorat la participació amb els centres: escola Especial Mare de déu de Montserrat, institut Montjuïc, escola Torrent d’en Melis, institut escola Arts, escola Ernest Lluch, institut Santa Eulàlia i escola Cèsar August.

Els àmbits temàtics que s’han valorat es divideixen en 4 blocs: el primer, en relació a l’aprenentatge de l’alumnat, el segon sobre la participació del professorat, el tercer en relació a la campanya COMunitats destacant els punts forts i febles i aportant suggeriments de millora, i per últim, el quart en relació a les eines d’avaluació utilitzades.

A les sessions, les participants van compartir la valoració a partir de la fitxa de sistematització i van posar en comú els diferents contextos educatius, i així poder compartir les experiències i recomanacions sobre allò que ha funcionat millor amb els grups per a l’aprenentatge i dinamització.

Moltes gràcies!

Ens trobem amb el professorat per valorar la primera fase de la campanya COMunitats

Després d’haver exectutat la primera fase de la campanya COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món, ens hem trobat l’equip tècnic d’Educació per la Justícia Global amb el professorat dels diferents centres educatius de Tarragona, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat que han participat a la campanya i hem valorat com ha anat el desenvolupament de la primera fase amb els diferents grups.

Les reunions han estat presencials amb el professorat i coordinadores del projecte i s’ha valorat la participació amb els centres. Els centres participants han estat: escola Especial Mare de déu de Montserrat, institut Montjuïc, escola Torrent d’en Melis, institut escola Arts, escola Ernest Lluch, institut Santa Eulàlia i escola Cèsar August.

Els àmbits temàtics que s’han valorat es divideixen en 3 blocs: el primer, en relació a l’aprenentatge de l’alumnat, el segon sobre la participació del professorat i el tercer en relació a la campanya COMunitats destacant els punts forts i febles i aportant suggeriments de millora.

Hem pogut ressaltar allò que ha funcionat més, i hem revisat els àmbits de la campanya que es podrien millorar. Han sortit propostes per continuar treballant i enfortir la intervenció educativa a les aules tenint en compte el context i la casuística de cada grup i centre.

Reunió de seguiment de la primera part executada de la campanya a l’institut Montjuïc. 10/01/2023

Reunió de valoració amb el professorat de l’institut Montjuïc del departament de Ciències Social. 15/5/2023

Reunió de valoració amb el professorat de l’escola Torrent d’en Melis. 13/07/20223
Reunió de valoració amb el professorat de 3r i 4t de secundària de l’escola especial Mare de Déu. 08/06/2023

Moltes gràcies!

Vivim la Festa de l’Economia Solidària de l’Hospitalet!

El dissabte 16 de setembre de 2023 la Fundació Akwaba hem viscut la Festa de l’Economia Solidària de l’Hospitalet (FESLH), que s’ha celebrat junt amb les festes del barri de Bellvitge.

Entre d’altres moltes activitats, s’ha dinamitzat el taller futurs (im)possibles per a la transició ecosocial de la XES Catalunya i de l’ateneu cooperatiu Coopolis. Akwaba hem participat del taller imaginant un dels escenaris possibles de la ciutat de l’Hospitalet d’aquí a 20 anys i posant en comú amb totes les participants els dos escenaris imaginats per a destacar què fem i què podem fer en aquesta transició ecosocial per a arribar a l’escenari positiu per a l’any 2043.

També s’han exposat materials de difusió de diferents entitats i Akwaba hem compartit, de la campanya COMunitats, el díptic informatiu i els reconeixements de la primera fase dels centres educatius de l’Hospitalet.

Moltes gràcies!

Invetiguem qui i què fa sostenible l’escola Torrent d’en Melis

El 3 de març vam iniciar les sessions en la línia d’Investigació – Acció – Participació amb l’escola Torrent d’en Melis per poder apropar l’alumnat al teixit de relacions que s’estableixen al centre educatiu i a les persones que les fan possibles. A través de la investigació i l’artivisme volem donar visibilització a qui i com se sosté la COMunitat de l’escola per poder engrandir la mirada que tenim sobre aquesta i assolir consciència del seu sosteniment i viabilitat. 

Les primeres sessions d’aquest mòdul, inspirades en la metodologia de biblioteques vivents, s’han centrat a identificar les cures que fan possibles aquestes relacions i descobrir qui, què, com i on es produeixen. Les primeres dinàmiques de l’IAP amb l’alumnat  de 5è de primària s’han centrat en la valoració i posada en comú del que ens fa sentir bé dins del centre i en les cures que es satisfan en aquest.

La descoberta de les cures al centre s’ha fet primer a través del coneixement previ de l’alumnat, el joc stop paraula ha ajudat a aflorar les cures a l’escola. Amb aquest grup van sortir propostes de cures de tot tipus, relacionades amb valors emocionals com l’empatia, la calma, el companyerisme, la diversió, la creativitat o el respecte, i altres cures relacionades amb el menjar, el moviment i l’aprenentatge.

Després d’haver identificat algunes de les cures que sostenen l’escola,  ens hem repartit les cures per grups, i cada grup i hem anat pel centre per descobrir quines persones s’amaguen darrera de cada una de les cures. Així han pogut conèixer de més a prop les persones que formen part de l’escola, els seus horaris, les cures que realitzen i les aficions que tenen, entre d’altres. 

Un cop feta la investigació, s’han posat en comú les cures i les persones que cada grup ha descobert i s’ha reflexionat sobre la importància que tenen totes perquè la comunitat educativa funcioni i sigui un espai acollidor on sentir-se bé i aprendre. El resultat final ha sigut un pòster col·lectiu que cada grup ha omplert i decorat amb la investigació.

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.