Des de l’escola Ernest Lluch, canviem el món a partir de la comunicació transformadora!

Després de la implementació de la 1a fase del projecte Comunitats, a Akwaba hem ampliat la mirada, posant el focus al barri i al món, en la 2a fase de la campanya, amb 6è A i B de primària de l’escola Ernest Lluch. Hem fet un apropament a dues entitats del barri, Pomezia i la Suculenta, que treballen des de la visió de l’economia social i solidària, per tal de conèixer el seu funcionament i la seva aportació al barri i a la comunitat.

Aquest apropament, també ha servit com a punt de partida per a la investigació i execució de la intervenció de comunicació transformadora, materialitzada com a collage sonor, què ha conclòs l’alumnat. Aquest últim mòdul, cocoordinat amb COMSOC, ha consistit en l’enregistrament, mitjançant gravadores de ràdio, de sons, explicacions i entrevistes que l’alumnat ha considerat importants per dir la seva vivència durant la visita a aquests espais i el funcionament d’aquests per, posteriorment, plasmar-ho en unes escaletes que són l’esquelet de les seves creacions.

Finalment, mitjançant les gravacions, la música i les seves pròpies veus, per explicar les seves vivències als espais, s’ha creat un collage sonor que apropa la realitat d’aquestes entitats i la seva funció social a la comunitat. Aquesta activitat ha servit per valorar conceptes com la cooperació, la vulnerabilitat, les cures i la interdependència, des de la visió de l’economia social i solidària i per explorar aquests conceptes des de la creativitat i la diversitat. L’alumnat ha pogut expressar i posar veu a les seves vivències i conclusions en una creació radiofònica, de la que han quedat molt satisfetes. A continuació, pengem els enllaços del collage per a que pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:

6è A

https://www.ivoox.com/2×14-et-portem-viatge-a-traves-del-audios-mp3_rf_128527842_1.html

https://www.ivoox.com/2×15-anem-volant-6ea-l-escola-ernest-audios-mp3_rf_128527884_1.html

https://www.ivoox.com/2×16-el-so-les-relacions-sostenibles-audios-mp3_rf_128527901_1.html

6è B

https://www.ivoox.com/2×19-tot-vam-fer-6eb-de-audios-mp3_rf_128528815_1.html

https://www.ivoox.com/2×18-espais-canvien-vides-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528907_1.html

https://www.ivoox.com/2×17-un-relat-sonor-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528987_1.html

Moltes gràcies!!!

Portem l’artivisme COMunitats sostenibles al carrer, al barri de La Marina

El passat 6 de maig, amb les alumnes de 4t de secundària de l’Institut Montjuïc del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” vam desenvolupar una de les darreres activitats, un artivisme al carrer de la mà de La Tregua a la zona de l’Skatepark de la Zona Franca.

Les joves van crear i representar una instal·lació efímera amb l’objectiu de reivindicar el desig i els drets per unes COMunitats sostenibles dins el marc de l’Economia Social i Solidària i la interculturalitat crítica.

A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, les alumnes van dur a terme la creació d’un seguit de caixes on es representaven els conceptes treballats a l’aula durant la trajectòria del projecte. A més, van realitzar unes bafarades que mencionaven aquelles qüestions que les alumnes consideren necessàries per tal d’establir comunitats sostenibles.

Els grups classe, després d’un assaig previ i la definició dels rols de cadascuna, van conformar un cercle a l’espai públic i, el o la representant de cada grup, va iniciar la lectura del missatge elaborat a l’aula. Paral·lelament, 4 persones de cadascun dels grups entraven al cercle per a deixar les caixes distribuïdes al seu interior i aquestes es lligaven amb les altres a través de fils de colors que simulaven les diverses relacions que teixim entre les persones i les comunitats.

Un cop desenvolupat el muntatge, les alumnes procedien a la lectura del seu text com a resposta de: “Per què les joves pensem que….”: Algunes d’aquestes bafarades de còmics mencionaven: ‘Volem més espais pels joves”; “Més visibilitat del barri”; “No al racisme”;”Fomentar la participació comunitària”, “La base d’una bona salut mental és no deixar-nos soles mai”; “Totes tenim els mateixos drets” o “Menys turistificació”.

Per donar per finalitzada l’escenografia, un cop realitzada la lectura de les bafarades, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Perquè sense JovESS no hi ha comunitat!

Gràcies!

Coneixem eines per abordar les situacions racistes amb la Plataforma antiracista de Tarragona

El 5 de març de 2024 amb les alumnes de 5è A i 5è B de l’escola Torreforta hem viscut una sessió formativa amb la Plataforma antiracista de Tarragona de la mà de la Naret i la Djaouida, dins del projecte d’Akwaba COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món. Aquesta col·laboració ens ha permès reflexionar més i apropar eines de com abordar les situacions racistes que l’alumnat pugui viure o veure.

L’estructura de les sessions ens va permetre copsar com vivim les diferències i aquestes com es poden transformar en desigualtats. També vam viure, a través de “ulleres de l’antiracisme”, l’explicació de vivències racistes, la idea de la unió per a sumar força i estratègies de comunicació de situacions racistes. Les participants ens vam engrescar a través d’un ampli debat. Per tancar la sessió vam viure una dinàmica de ritme grupal amb 5è B.

Moltes gràcies!

 

A l’escola Torreforta omplim escales amb missatges antiracistes per tenir-los sempre presents

El dia internacional per l’eliminació de la discriminació racial, dijous 21 de març, vam concloure el projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món a l’escola Torreforta de Tarragona plasmant missatges d’apoderament i sensibilització contra la discriminació racial als graons de les escales del centre educatiu.

Al llarg del primer trimestre del curs 2023-2024 Akwaba amb 5è A i 5è B de l’escola Torreforta vam reflexionar sobre: com són les relacions entre les persones/comunitats/països en el món i en l’entorn proper; què és el racisme i altres discriminacions que trobem a la història i en l’actualitat i com podem imaginar passar d’un individualisme ple d’unitats a unes COMunitats sostenibles.

En el segon trimestre, Akwaba amb la Plataforma Antiracista i l’artista tarragoní Darío Covacho, vam conèixer com entitats i artistes defensen la no discriminació racial.

Per això, entre els grups de cinquè vam voler crear missatges i de forma artivista els vam enganxar als graons de les escales de l’escola perquè l’alumnat, professorat i famílies, puguem llegir-los i apoderar-nos dels missatges antiracistes i així tenir-los presents dia rere dia.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.