Portem el COMunitats al carrer: “Sense justícia no hi ha pau”

El 19 de març de 2024, l’alumnat de 3r i 4t de secundària de l’escola d’educació especial Mare de Déu de Montserrat, van acomiadar-se del projecte COMunitats desenvolupant una darrera activitat de cloenda de la mà de La Tregua.

Al mòdul 11, les educadores d’Akwaba i les companyes de La Tregua van dinamitzar la proposta d’artivisme “Sense justícia no hi ha pau” amb l’objectiu de sensibilitzar sobre les relacions sostenibles des de l’antiracisme, la interculturalitat crítica, l’economia social i solidària i l’ètica de la cura.

A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, l’alumnat va dur a terme la creació d’un seguit de lletres i la representació de diferents persones que conformen la comunitat educativa i la comunitat de proximitat: mestres, companys, mares… i d’altra que representa la Terra. Després d’un assaig previ dins l’aula, de la construcció de l’entramant i la definició dels rols de cadascú, amb aquest material, l’alumnat es va mobilitzar al carrer per dur a terme una representació dels conceptes treballats a l’aula durant la trajetòria del projecte.

El grup, conformant una mitja lluna i cadascú figurant un rol diferent, van aconseguir vincular les diferents persones representades lligant els caps amb fils de colors, cada color representant els 5 conceptes clau que construeixen la interdependència: comunitat, cures, solidaritat, feminisme i justícia. Tots els vincles comencen i acaben al cap de la Terra, que ens vincula a totes. Paral·lelament, mitjantçant la unió de les lletres creades als darrers mòduls, les alumnes van crear el missatge “Sense justícia no hi ha pau”.

Un cop desenvolupat el muntatge, un dels alumnes va procedir a la lectura del següent text: “Perquè a una comunitat sigui incloent i sostenible, es necessita el reconeixement dels drets de totes les persones que formen part, en aquest cas de la comunitat educativa, però també de la nostra comunitat de proximitat, per això continuem lluitant i educant, perquè…” Per donar per finalizada l’escenografia, un cop realitzada la lectura del text, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Sense justícia no hi ha pau!

L’alumnat, durant l’activitat, s’ha mostrat compromès en tot moment amb les problemàtiques tractades i, paral·lelament, aquesta ha estat una activitat enriquidora, tant per l’alumnat, professorat i educadores ja que els hi ha permès mostrar i traslladar al carrer el treball, implicació i sensibilització viscuts al llarg del projecte.

Visitem la iniciativa d’Economia Social i Solidària i antiracista ‘Espai La Tregua’.

El passat 20 de febrer de 2024, l’alumnat de 3r i 4t de l’escola FEP Montserrat EE surt de l’aula per a conèixer iniciatives antiracistes i decolonials que promouen el cooperativisme i les Economies Socials i Solidàries sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes introduïdes els conceptes treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes van visitar la seu de La Tregua, un espai per a la socialització intercultural i el treball comunitari, amb una formació artística i decolonial que busca promoure el pensament crític i l’acció social.

Amb la visita es va conèixer un model d’organització cooperatiu que fomenta la construcció de relacions a partir de l’ètica de la cura, prioritzant el benestar de les persones i la seva voluntat per sobre de l’interès econòmic, i de l’antiracisme.

Durant la sortida, La Tregua va presentar el seu projecte a l’alumnat i el seu funcionament a través d’un vídeo que van projectar i peces d’art, com collages plàstics i tèxtils, entre d’altres. Es tracta de ‘M.i.A Barcelona’ (Migració i Art), un espai intercultural d’informació i acció per a facilitar la participació de migrants com a nous agents socials reconeguts en igualtat de drets, expressió i acció.

Posteriorment, les alumnes van desenvolupar unes preguntes que es van elaborar en la darrera sessió, generant així un espai de reflexió i debat arrel de les seves inquietuds. Així mateix, un cop finalitzada la visita, cada alumne va fer un dibuix de la peça d’art que més li va cridar l’atenció i amb la que s’inicia la fase d’investigació per a elaborar l’Artivisme final.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola especial Mare de Déu de Montserrat reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 16 de gener de 2024 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 3er i 4t de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat, amb la Paula, educadora d’Akwaba que acompanyarà les sessions. En la primera sessió amb els grups vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 23 de gener, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 30 de gener, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 6 de febrer els grups va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb l’educadora, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 13 de febrer, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

La comunicació transformadora i la justícia global aterren a l’Escola Cèsar August de Tarragona

Un any més, la Fundació Akwaba ha realitzat una nova edició del projecte COMunitats a diferents escoles del territori català. L’Escola Cèsar August de Tarragona ha acollit durant aquest primer trimestre i part del segon la segona fase del projecte, on han pogut aprendre conceptes sobre justícia global, sostenibilitat, cures, emocions i necessitats, i han conegut l’economia social i solidària. Per a conèixer-la en profunditat i entendre què és i quins efectes té en la societat, les alumnes de 6è A, B i C de l’Escola Cèsar August van sortir al carrer per a conèixer projectes cooperatius i vinculats amb l’economia social i solidària que tinguessin prop del centre escolar.

A més, en l’última part del projecte ens ha acompanyat COMSOC, una entitat de comunicació social que els va guiar i acompanyar en el procés d’aprenentatge del món radiofònic i del poder que té la comunicació transformadora, així com en el moment de crear el seu propi projecte sonor amb tot allò que van gravar durant la sortida de descoberta de l’economia social i solidària del barri.

Els resultats dels projectes sonors dels alumnes del Cèsar August són un bon reflex de la capacitat transformadora que tenen projectes com El Soterrani o La Teulada, dos espais que treballen en cooperació des de diferents àmbits.

Ara, l’alumnat i les famílies d’aquest barri de Tarragona ja saben que poden acudir a un taller de bicis, a una llibreria o a una entitat de gestió de la comunicació en el seu propi entorn i tenint cura del benestar social i dels treballadors. A continuació us deixem els enllaços on podreu gaudir de les peces realitzades per l’alumnat:

6è A

https://www.ivoox.com/2×01-chikes-al-soterrani-6ea-l-escola-audios-mp3_rf_127527351_1.html

https://www.ivoox.com/2×02-la-llibreria-tres-amics-6ea-audios-mp3_rf_127527516_1.html

https://www.ivoox.com/2×03-una-ruta-sonora-6ea-l-escola-audios-mp3_rf_127527704_1.html

https://www.ivoox.com/2×04-a-l-altre-costat-porta-audios-mp3_rf_127528061_1.html

6è B

https://www.ivoox.com/2×05-a-partir-d-ara-economia-social-i-solidaria-audios-mp3_rf_127599433_1.html

https://www.ivoox.com/2×06-l-informatiu-invencible-6eb-l-escola-cesar-audios-mp3_rf_127601513_1.html

https://www.ivoox.com/2×07-un-grup-d-amics-i-amigues-parlant-6eb-audios-mp3_rf_127602063_1.html

https://www.ivoox.com/2×08-aprenentatges-i-ficcions-6eb-l-escola-cesar-audios-mp3_rf_128359252_1.html

https://www.ivoox.com/2×09-del-soterrani-a-teulada-6eb-audios-mp3_rf_128359369_1.html

6è C

https://www.ivoox.com/2×10-un-dia-pluja-al-soterrani-audios-mp3_rf_128359517_1.html

https://www.ivoox.com/2×11-la-bonica-historia-excursio-audios-mp3_rf_128359666_1.html

https://www.ivoox.com/2×12-la-visita-6ec-l-escola-cesar-audios-mp3_rf_128359863_1.html

Moltes gràcies!!!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.