Visitem la iniciativa d’Economia Social i Solidària i antiracista ‘Espai La Tregua’.

El passat 20 de febrer de 2024, l’alumnat de 3r i 4t de l’escola FEP Montserrat EE surt de l’aula per a conèixer iniciatives antiracistes i decolonials que promouen el cooperativisme i les Economies Socials i Solidàries sota un enfocament d’interculturalitat crítica, emmarcat en el mòdul 10 de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i el món’.

Amb l’objectiu d’exemplificar les propostes introduïdes els conceptes treballats durant els mòduls anteriors, les alumnes van visitar la seu de La Tregua, un espai per a la socialització intercultural i el treball comunitari, amb una formació artística i decolonial que busca promoure el pensament crític i l’acció social.

Amb la visita es va conèixer un model d’organització cooperatiu que fomenta la construcció de relacions a partir de l’ètica de la cura, prioritzant el benestar de les persones i la seva voluntat per sobre de l’interès econòmic, i de l’antiracisme.

Durant la sortida, La Tregua va presentar el seu projecte a l’alumnat i el seu funcionament a través d’un vídeo que van projectar i peces d’art, com collages plàstics i tèxtils, entre d’altres. Es tracta de ‘M.i.A Barcelona’ (Migració i Art), un espai intercultural d’informació i acció per a facilitar la participació de migrants com a nous agents socials reconeguts en igualtat de drets, expressió i acció.

Posteriorment, les alumnes van desenvolupar unes preguntes que es van elaborar en la darrera sessió, generant així un espai de reflexió i debat arrel de les seves inquietuds. Així mateix, un cop finalitzada la visita, cada alumne va fer un dibuix de la peça d’art que més li va cridar l’atenció i amb la que s’inicia la fase d’investigació per a elaborar l’Artivisme final.

Moltes gràcies!

Reprenem COMunitats a l’escola especial Mare de Déu de Montserrat reflexionant sobre l’estat del món i alternatives per la sostenibilitat

El 16 de gener de 2024 vam iniciar la segona fase de “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb els grups de 3er i 4t de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat, amb la Paula, educadora d’Akwaba que acompanyarà les sessions. En la primera sessió amb els grups vam fer un breu recordatori del que vam treballat durant el curs passat i vam presentar què farem aquest curs.

En aquestes primeres sessions, organitzades en diferents mòduls, l’alumnat ha iniciat reflexionant sobre l’estat del món i estratègies orientades a la sosteniblitat econòmica i social. Així, el 23 de gener, vam iniciar amb el mòdul 7, “Estat del món i alternatives per a relacions sostenibles”. L’alumnat, a través del joc de rols “els recursos desiguals”, va vivenciar en primera persona discriminacions i desigualtats d’accés a recursos que van permetre reflexionar sobre relacions discriminatòries i desiguals.

El 30 de gener, al mòdul 8 “Estratègies de sisteniblitat l. Ètica de la cura”, a través del plantejament de preguntes com: “Com et sentiries si haguessis de marxar del lloc on vius? Coneixes algú que hagi hagut de marxar del lloc on viu?”, els grups van reflexionar sobre el poder, com opera i com ens afecta en els nostres entorns propers i a escala local i global. A través de la seva pròpia història personal, les alumnes van donar resposta a les qüestions plantejades: “jo fa tres anys vaig haver de marxar del lloc on vivia amb els meus pares”.

El 6 de febrer els grups va rebre la visita de La Tregua que, juntament amb l’educadora, van dinamitzar el mòdul 9, “Estratègies de sosteniblitat. Economia social solidària feminista”. El grup va reflexionar sobre la sosteniblitat econòmica i social a través de diferents exemples d’experiències del Sud Global: dones de Brasil, Equador, Mèxic, etc. autoorganitzades per satisfer les seves necessitats a base de suport mutu. Per tant, les alumnes van poder posar en valor organitzacions d’arreu del món de dones que satisfan necessitats comunitàriament.

El 13 de febrer, a l‘espai de reflexió II, les alumnes van poder imaginar comunitats i territoris sostenibles. A través de treballar l’imaginari d’una nova comunitat ideal, van reprendre conceptes com interdependència, vulnerabilitat, ètica de cures i diversitat, tots ells anteriorment treballats.

Aquesta ha estat una sessió enriquidora per a totes ja que han tingut la possiblitat d’imaginar comunitats sense racisme ni violències i donant importància a l’ètica de cures i a l’entorn. Finalment, van fer una reflexió conjunta sobre vulnerabilitat, tant a nivell individual com col·lectiva, sobre la importància de la acceptació de la diversitat o de la cura als altres.

Moltes gràcies!

Participem a la fira de Barcelona d’Aps per la pau i no violència i la justícia global

Un any més hem participat de la Fira d’ApS i justícia global que organitza el CRP de Ciutadania i Valors de Barcelona. Enguany va ser dimarts 5 de març al Castell de Montjuïc, vam poder presentar els recursos del COMunitats: relacions sostenibles a l’escola, al territori i al món previstos per a dur a terme els cursos 2024-2025 i 2025-2026 a centres educatius des dels 6 als 16 anys.

La fira ens va permetre tenir un espai d’intercanvi amb centres educatius, CRP’s de diversos districtes i entitats per tal de democratitzar més la difusió de les propostes i arribar així a aquells centres que tenen més necessitat de desenvolupar aquests projectes.

La jornada es va iniciar amb Elevator Pitch

Posteriorment en un format fira es van propiciar l’espai d’intercanvi

Va ser una experiència molt enriquidora, hi tornarem l’any que ve!

Apropem l’Educació per a la Justícia Global a alumnes del grau de Pedagogia de la Universitat de Barcelona

Des de fa anys, col·laborem amb la facultat d’educació de la Universitat de Barcelona aprofitant la vinculació de l’alumnat de pràctiques de la universitat amb l’entitat. Així, el passat divendres 23 de febrer, part de l’equip d’Akwaba junt amb una alumna de pràctiques de Pedagogia, vam desplaçar-nos a la facultat d’educació de la Universitat de Barcelona per explicar als companys del grau, com treballa l’entitat l’Educació per a la Justícia Global i la campanya actual COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món centrada en la interculturalitat crítica i la sostenibilitat econòmica i social.

La sessió, d’una hora i mitja de durada en el marc del seminari de pràctiques, es va desenvolupar amb una primera part on l’alumnat i l’equip d’Akwaba ens vam conèixer amb una dinàmica inicial de presentació, activació del cos i creació de comunitat. Després, vam explicar a l’alumnat com treball l’entitat l’enfocament de l’educació per a la justícia global incidint en la segona fase de la campanya COMunitats.

En una segona part, l’Andrea, l’alumna de pràctiques, va explicar a les companyes la seva experiència en l’entitat, les tasques que duu a terme com a pedagoga, i els aprenentatges adquirits al llarg d’aquests mesos, tals com el coneixement de les diferents metodologies i eines pedagògiques que es posen en pràctica durant la campanya, com vincular el nou currículum educatiu en el projecte i la importància del treball en xarxa amb altres agents educatius i socials per contribuir a la justícia global.

En la tercera part de la sessió, l’alumnat va poder conèixer de primera mà una de les dinàmiques d’aprenentatge que es duu a terme en la segona fase de la campanya per tal d’estimular la reflexió i la interrelació, la cita exprés adaptada a la seva realitat. D’una banda, en aquesta dinàmica es va emfatitzar, en els vincles que té l’alumnat amb l’educació per a la justícia global pensant quines entitats ho treballen, i com ho fan. D’altra banda, vam reflexionar sobre el treball que es fa des de la universitat per promoure l’educació per a la justícia global i la tasca que pot desenvolupar un pedagog o pedagoga en aquest àmbit.

Va resultar una sessió enriquidora tant per nosaltres com per l’alumnat, ja que vam poder apropar l’educació per a la justícia global a la universitat fomentant la reflexió de les futures pedagogues en tan agents de canvi social.

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.