Cloenda del COMunitats a L’Hospitalet de Llobregat el curs 2023-2024

El passat 16 de maig, els grups classe de 6è A i B de l’escola Ernest Lluch i els grups de 3r i 4t de l’Institut Santa Eulàlia, van participar en una jornada d’intercanvi a Torre Barrina com a cloenda de la campanya “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” amb Akwaba i COMSOC, després de formar-se durant dos cursos acadèmics en interculturalitat crítica i Economia Social i Solidària.

La jornada va començar amb una presentació i la distribució de l’alumnat en dos grups barrejats per tal d’intercanviar les experiències del projecte entre les participants que es situarien en dos espais, l’interior i exterior de Torre Barrina.

A l’interior de Torre Barrina, s’escoltaven els pòdcasts realitzats per l’alumnat amb l’acompanyament de COMSOC. Aquests relats sonors es van crear arran dels sons i entrevistes que l’alumnat va enregistrar durant les visites a iniciatives d’economia social i solidària que va realitzar en el mòdul 10. Després de l’escolta conjunta del pòdcast, l’alumnat va visionar el videoresum de l’experiència de cada centre educatiu.

Mentrestant, a l’exterior del centre cultural l’alumnat dels dos centres barrejats en 5 grups van desenvolupar una dinàmica que agrupava els continguts de la campanya. Cada grup es va posicionar davant de cadascun dels arbres de l’espai, trobant un conjunt de triangles de paper en el que havien d’escriure conjuntament la resposta a les diverses preguntes que es feien en relació als conceptes treballats durant el curs i les visites fetes per l’alumnat a algunes iniciatives feministes i decolonials d’Economia Social i Solidària situades a l’Hospitalet. Un cop omplien el triangle amb la resposta, les alumnes rotaven a l’arbre següent per tal de crear nous grups i respondre a una nova pregunta.

Els triangles creats pels dos grups es van penjar a l’exterior de Torre Barrina per tal de difondre l’experiència educativa a la ciutadania.

Finalment, es va fer entrega d’un reconeixement a cadascun dels grups classe participants del projecte, agraint tot el procés educatiu desenvolupat fins ara i l’espai d’intercanvi generat.

Moltes gràcies!!!

Presentem una guia pedagògica per enfortir les COMunitats educatives des d’un enfocament d’interculturalitat crítica i de sostenibilitat econòmica i social.

Des de la Fundació Akwaba, amb motiu del dia Mundial de la Diversitat Cultural per al diàleg i el desenvolupament,  us presentem la guia pedagògica de la segona fase del projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món, un material de suport a educadores, mestres i professorat i alumnat de 10 a 17 anys, per incloure continguts i pràctiques pròpies de l’educació per a la justícia global que desenvolupa especialment la competència social i ciutadana i el vector 6 del nou currículum.

Aquesta segona fase manté la metodologia d’Investigació Acció Participació i d’aprenentatge-servei, fomentant que l’alumnat comprengui les causes estructurals de vulneracions del dret a la no discriminació i al desenvolupament sostenible des d’una visió de justícia global.  Volem incentivar la reflexió per contribuir  a la transformació dels centres educatius, els barris i el món amb una mirada d’interculturalitat crítica.

En aquesta fase de formació, recerca i incidència, destaquem la descoberta d’experiències feministes i antiracistes d’ESS del món i de l’entorn local i la mobilització i incidència social amb propostes d’artivisme  i de comunicació transformadora.

La guia consta d’un marc conceptual, 5 mòduls formatius adaptats per a primària i secundària, i espais de reflexió per a l’alumnat i el professorat. Ens continuen acompanyant  La Tregua – Art i transformació social i COMSOC-Comunicació Social.

Volem agrair la participació dels centres en aquesta fase del projecte, amb els quals hem implementat aquestes formacions que ara us podem compartir: Escola Ernest Lluch i Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat; Escola Cèsar August de Tarragona; Escola especial Mare de Déu de Montserrat, Institut Escola Arts i Institut Montjuïc de Barcelona.

També volem agrair les col·laboracions amb les entitats que ens han permès conèixer experiències antiracistes i d’economia social i solidària: la Suculenta, Altaveu Jove i AMRA a l’Hospitalet de Llobregat; la Teulada i la llibreria El Soterrani a Tarragona i Abarka i el Bloc 4 a Barcelona. Per últim, agraïm el suport en el present projecte dels ajuntaments d’aquestes tres ciutats i a l’ACCD.

Cliqueu la imatge següent per descarregar la versió en PDF de la segona guia pedagògica del projecte COMunitats:

Tot el contingut i les propostes de la guia pedagògica es poden adaptar a les necessitats del grup-classe. Podeu trobar més informació de la campanya i altres materials educatius relacionats a: https://comunitats.fundacioakwaba.cat/

Moltes gràcies!

Des de l’escola Ernest Lluch, canviem el món a partir de la comunicació transformadora!

Després de la implementació de la 1a fase del projecte Comunitats, a Akwaba hem ampliat la mirada, posant el focus al barri i al món, en la 2a fase de la campanya, amb 6è A i B de primària de l’escola Ernest Lluch. Hem fet un apropament a dues entitats del barri, Pomezia i la Suculenta, que treballen des de la visió de l’economia social i solidària, per tal de conèixer el seu funcionament i la seva aportació al barri i a la comunitat.

Aquest apropament, també ha servit com a punt de partida per a la investigació i execució de la intervenció de comunicació transformadora, materialitzada com a collage sonor, què ha conclòs l’alumnat. Aquest últim mòdul, cocoordinat amb COMSOC, ha consistit en l’enregistrament, mitjançant gravadores de ràdio, de sons, explicacions i entrevistes que l’alumnat ha considerat importants per dir la seva vivència durant la visita a aquests espais i el funcionament d’aquests per, posteriorment, plasmar-ho en unes escaletes que són l’esquelet de les seves creacions.

Finalment, mitjançant les gravacions, la música i les seves pròpies veus, per explicar les seves vivències als espais, s’ha creat un collage sonor que apropa la realitat d’aquestes entitats i la seva funció social a la comunitat. Aquesta activitat ha servit per valorar conceptes com la cooperació, la vulnerabilitat, les cures i la interdependència, des de la visió de l’economia social i solidària i per explorar aquests conceptes des de la creativitat i la diversitat. L’alumnat ha pogut expressar i posar veu a les seves vivències i conclusions en una creació radiofònica, de la que han quedat molt satisfetes. A continuació, pengem els enllaços del collage per a que pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:

6è A

https://www.ivoox.com/2×14-et-portem-viatge-a-traves-del-audios-mp3_rf_128527842_1.html

https://www.ivoox.com/2×15-anem-volant-6ea-l-escola-ernest-audios-mp3_rf_128527884_1.html

https://www.ivoox.com/2×16-el-so-les-relacions-sostenibles-audios-mp3_rf_128527901_1.html

6è B

https://www.ivoox.com/2×19-tot-vam-fer-6eb-de-audios-mp3_rf_128528815_1.html

https://www.ivoox.com/2×18-espais-canvien-vides-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528907_1.html

https://www.ivoox.com/2×17-un-relat-sonor-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528987_1.html

Moltes gràcies!!!

Portem l’artivisme COMunitats sostenibles al carrer, al barri de La Marina

El passat 6 de maig, amb les alumnes de 4t de secundària de l’Institut Montjuïc del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” vam desenvolupar una de les darreres activitats, un artivisme al carrer de la mà de La Tregua a la zona de l’Skatepark de la Zona Franca.

Les joves van crear i representar una instal·lació efímera amb l’objectiu de reivindicar el desig i els drets per unes COMunitats sostenibles dins el marc de l’Economia Social i Solidària i la interculturalitat crítica.

A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, les alumnes van dur a terme la creació d’un seguit de caixes on es representaven els conceptes treballats a l’aula durant la trajectòria del projecte. A més, van realitzar unes bafarades que mencionaven aquelles qüestions que les alumnes consideren necessàries per tal d’establir comunitats sostenibles.

Els grups classe, després d’un assaig previ i la definició dels rols de cadascuna, van conformar un cercle a l’espai públic i, el o la representant de cada grup, va iniciar la lectura del missatge elaborat a l’aula. Paral·lelament, 4 persones de cadascun dels grups entraven al cercle per a deixar les caixes distribuïdes al seu interior i aquestes es lligaven amb les altres a través de fils de colors que simulaven les diverses relacions que teixim entre les persones i les comunitats.

Un cop desenvolupat el muntatge, les alumnes procedien a la lectura del seu text com a resposta de: “Per què les joves pensem que….”: Algunes d’aquestes bafarades de còmics mencionaven: ‘Volem més espais pels joves”; “Més visibilitat del barri”; “No al racisme”;”Fomentar la participació comunitària”, “La base d’una bona salut mental és no deixar-nos soles mai”; “Totes tenim els mateixos drets” o “Menys turistificació”.

Per donar per finalitzada l’escenografia, un cop realitzada la lectura de les bafarades, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Perquè sense JovESS no hi ha comunitat!

Gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.