Investiguem qui i què fa sostenible l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat

El 23 de gener vam començar les sessions en la línia d’Investigació – Acció – Participació amb l’Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat per poder apropar l’alumnat al teixit de relacions que s’estableixen al centre educatiu i a les persones que les fan possibles. A través de la investigació, la comunicació transformadora i l’artivisme volem donar visibilització a qui i com es sosté la COMunitat de l’institut per poder engrandir la mirada que tenim sobre aquest i assolir consciència del seu sosteniment i viabilitat.

A les primeres sessions d’aquest mòdul ens centrem en identificar les cures que fan possibles aquestes relacions i descobrir qui, què, com i on es produeixen; està inspirada en la metodologia biblioteques vivents. Les primeres dinàmiques de l’IAP amb l’alumnat de 3r i 4t ens hem centrat en la valoració i posada en comú del que ens fa sentir bé al centre i en les necessitats que es satisfan en aquest.

Amb 4t van sorgir cures com ho són la neteja, l’empatia, la confiança, la salut física o el fet d’ajudar-se; a partir d’aquí, l’alumnat va dirigir-se a algunes persones del centre que les fan possibles, com per exemple professores o la conserge del centre. D’aquesta manera, van poder emplenar les preguntes que anteriorment havien respòs: com, per què i on es satisfà aquesta cura.

Reparar, escoltar, respectar, atendre o simpatitzar són cures que va proposar el grup de 3r i, a partir de les quals, van realitzar la tasca esmentada: anar a descobrir diverses persones de l’institut per acabar de respondre les preguntes relacionades amb la cura en qüestió.

Un cop feta la investigació, s’ha posat en comú amb els grups classe i s’ha reflexionat sobre les cures al centre, sobre si hi havia més d’una persona que feia una o més cures, sobre si hi ha persones que desconeixem i fan cures i finalment s’ha valorat quines persones podrien ser les entrevistades per fer els podcast que es difondran a la comunitat educativa. En les posteriors sessions del mòdul comptem amb la col·laboració de COMSOC–Comunicació Social, un grup d’educomunicadores organitzades de forma cooperativa que treballen per transformar el món en un hàbitat més humà, digne i sostenible i dinamitzaran el procés de creació de podcasts. COMSOC promou eines educomunicatives i realitza intervencions comunitàries tant a les aules com a múltiples espais més, com centres cívics, ràdios o les diferents places dels pobles.

Moltes gràcies! Continuem investigant!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.