Invetiguem qui i què fa sostenible l’escola Torrent d’en Melis
El 3 de març vam iniciar les sessions en la línia d’Investigació – Acció – Participació amb l’escola Torrent d’en Melis per poder apropar l’alumnat al teixit de relacions que s’estableixen al centre educatiu i a les persones que les fan possibles. A través de la investigació i l’artivisme volem donar visibilització a qui i com se sosté la COMunitat de l’escola per poder engrandir la mirada que tenim sobre aquesta i assolir consciència del seu sosteniment i viabilitat.
Les primeres sessions d’aquest mòdul, inspirades en la metodologia de biblioteques vivents, s’han centrat a identificar les cures que fan possibles aquestes relacions i descobrir qui, què, com i on es produeixen. Les primeres dinàmiques de l’IAP amb l’alumnat de 5è de primària s’han centrat en la valoració i posada en comú del que ens fa sentir bé dins del centre i en les cures que es satisfan en aquest.
La descoberta de les cures al centre s’ha fet primer a través del coneixement previ de l’alumnat, el joc stop paraula ha ajudat a aflorar les cures a l’escola. Amb aquest grup van sortir propostes de cures de tot tipus, relacionades amb valors emocionals com l’empatia, la calma, el companyerisme, la diversió, la creativitat o el respecte, i altres cures relacionades amb el menjar, el moviment i l’aprenentatge.
Després d’haver identificat algunes de les cures que sostenen l’escola, ens hem repartit les cures per grups, i cada grup i hem anat pel centre per descobrir quines persones s’amaguen darrera de cada una de les cures. Així han pogut conèixer de més a prop les persones que formen part de l’escola, els seus horaris, les cures que realitzen i les aficions que tenen, entre d’altres.
Un cop feta la investigació, s’han posat en comú les cures i les persones que cada grup ha descobert i s’ha reflexionat sobre la importància que tenen totes perquè la comunitat educativa funcioni i sigui un espai acollidor on sentir-se bé i aprendre. El resultat final ha sigut un pòster col·lectiu que cada grup ha omplert i decorat amb la investigació.