Coneixem discriminacions actuals i històriques de la mà de Fronteres Invisibles

Desde el novembre del 2022 estem comptant amb la col·laboració de Fronteres Invisibles a les diverses escoles i instituts de la mà del Guillem i la Marta. Fronteres Invisibles és una cooperativa que té com a objectiu trencar murs a través del diàleg per poder comprendre els problemes reals que ens envolten. El propòsit de Fronteres Invisibles no és més que el de sensibilitzar sobre el racisme, tant social com institucional, existent a l’Estat Espanyol. Tracten principalment les migracions i tot el que aquestes comporten.

Les sessions que duen a terme giren entorn a un joc de rol basat en la situació en la que es troben les persones migrades un cop arriben a Espanya. L’objectiu d’aquest és aconseguir el permís de residència, una feina i un lloguer, havent de passar per situacions complicades, així com múltiples obstacles burocràtics o esdevenint objecte de prejudicis socials. La manera de realitzar l’activitat varia en funció del cicle educatiu però el contingut és el mateix tant per primària com per secundària.

Grup de 3r de l’INS Santa Eulàlia realitzant el joc de Fronteres Invisibles. 2/12/22

Les sessions de Fronteres Invisibles es divideixen en tres parts: la primera consisteix en la presentació de l’entitat i la realització d’una dinàmica amb el grup-classe per trencar el gel, a continuació es fa l’explicació i la posada en marxa del joc central. Les estudiants s’ajunten en grups de 3-4 persones, i cada grup té un personatge. Tots els personatges tenen una característica comú: acaben d’arribar a Espanya. Per torns i en grups, han d’anar tirant el dau i avançant en el joc per intentar aconseguir el permís de residència, una feina i un lloguer. Finalment, es tanca la sessió amb una ronda de preguntes i reflexions per part tant de les alumnes com de les companyes de l’entitat.

Grup de 4t de l’INS Santa Eulàlia a la fase de preguntes i reflexions. 12/12/22
Grup de 3r de l’INS Santa Eulàlia a la fase de preguntes i reflexions. 2/12/22
Grup de 5è de l’escola Torrent d’en Melis jugant al joc de Fronteres Invisibles. 16/02/2023
Grup de 3r i 4t de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat. 31/01/2023
Grup de 3r de l’institut Monjtuïc jugant al joc de Fronteres Invisibles. 10/02/2023

Grup de 5è de l’escola Ernest Lluch jugant al joc de Fronteres Invisibles. 16/11/2023

Aquesta activitat permet a l’alumnat i professorat tenir una visió més general sobre les diverses realitats existents a la nostra societat, mostrant la quotidianitat de les persones migrades així com les condicions de vulnerabilitat en les que es troben.