Coneixem discriminacions actuals i històriques de la mà de la Plataforma Antiracista de Tarragona

Després d’unes sessions treballant la interculturalitat crítica a les aules, hem pogut comptar amb la col·laboració i participació de la Xarxa Antirracista de Tarragona amb l’alumnat de l’Escola Cèsar August. Aquesta està constituida per més d’una desena entitats i va ser creada al 2022 arrel de la pandèmia de la Covid-19. La Plataforma Antirracista està conformada per persones negres, racialitzades i migrades de Tarragona i treballen per aturar les discriminacions i violacions als drets de les persones migrades i el racisme institucional que pateixen, les quals s’han endurit amb la pandèmia.

Coneixem eixos de desigualtat i aprenem a mantenir relacions sostenibles amb la COMunitat (Mòdul 3). 21/11/2022

De la mà de la Naret i la Stella, es va realitzar una sessió a l’Escola Cèsar August on es posava el focus d’atenció a la consicència de la pròpia identitat així com el reconeixement de la diversitat de valors, cosmovisions i formes de viure presents en l’entorn proper i al món. La Plataforma Antirracista pretèn mostrar noves formes de relacionar-se amb les companyes migrades o de mares i pares immigrants des d’una perspectiva antiracista, superant estereotips i prejudicis.

La sessió es va estructurar en tres parts; la primera es caracteritzà per la presentació de la Plataforma i la Xarxa Antiracista, explicant la situació de les persones migrades a la ciutat de Tarragona a través de dades que mostren desigualtats socioeconòmiques respecte a la resta de la població. A la segona part, la Stella i la Naret van parlar de conceptes com la globalització, la colonització i descolonització posant èmfasi en la reflexió sobre la manera en la que el món s’ha desenvolupat i sobre la representació de la societat que s’ha perpetuat, deixant de banda les comunitats colonitzades. A la tercera i última part, les companyes de l’entitat van presentar dades envers l’Àfrica, Llatinoamèrica i el Carib per mostrar diferents tipus de societats, cultures i característiques ambientals presents en aquests territoris.

Coneixem eixos de desigualtat i aprenem a mantenir relacions sostenibles amb la COMunitat (Mòdul 3). 23/11/2022

Cal destacar la valoració positiva sobre la diversitat cultural per part de l’alumnat a partir de temes tractats com la identitat, la qual pot esdevenir complexa degut a qüestions com la procedència: d’on sóc jo, d’on provenen els meus pares i mares, o la meva àvia i el tiet, etc. En general els grups van mostrar-se molt participatius i predisposats a intervenir i a aportar les seves reflexions.