El 5 de març de 2024 amb les alumnes de 5è A i 5è B de l’escola Torreforta hem viscut una sessió formativa amb la Plataforma antiracista de Tarragona de la mà de la Naret i la Djaouida, dins del projecte d’Akwaba COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món. Aquesta col·laboració ens ha permès reflexionar més i apropar eines de com abordar les situacions racistes que l’alumnat pugui viure o veure.
L’estructura de les sessions ens va permetre copsar com vivim les diferències i aquestes com es poden transformar en desigualtats. També vam viure, a través de “ulleres de l’antiracisme”, l’explicació de vivències racistes, la idea de la unió per a sumar força i estratègies de comunicació de situacions racistes. Les participants ens vam engrescar a través d’un ampli debat. Per tancar la sessió vam viure una dinàmica de ritme grupal amb 5è B.
Després d’unes sessions treballant la interculturalitat crítica a les aules, hem pogut comptar amb la col·laboració i participació de la Xarxa Antirracista de Tarragona amb l’alumnat de l’Escola Cèsar August. Aquesta està constituida per més d’una desena entitats i va ser creada al 2022 arrel de la pandèmia de la Covid-19. La Plataforma Antirracista està conformada per persones negres, racialitzades i migrades de Tarragona i treballen per aturar les discriminacions i violacions als drets de les persones migrades i el racisme institucional que pateixen, les quals s’han endurit amb la pandèmia.
De la mà de la Naret i la Stella, es va realitzar una sessió a l’Escola Cèsar August on es posava el focus d’atenció a la consicència de la pròpia identitat així com el reconeixement de la diversitat de valors, cosmovisions i formes de viure presents en l’entorn proper i al món. La Plataforma Antirracista pretèn mostrar noves formes de relacionar-se amb les companyes migrades o de mares i pares immigrants des d’una perspectiva antiracista, superant estereotips i prejudicis.
La sessió es va estructurar en tres parts; la primera es caracteritzà per la presentació de la Plataforma i la Xarxa Antiracista, explicant la situació de les persones migrades a la ciutat de Tarragona a través de dades que mostren desigualtats socioeconòmiques respecte a la resta de la població. A la segona part, la Stella i la Naret van parlar de conceptes com la globalització, la colonització i descolonització posant èmfasi en la reflexió sobre la manera en la que el món s’ha desenvolupat i sobre la representació de la societat que s’ha perpetuat, deixant de banda les comunitats colonitzades. A la tercera i última part, les companyes de l’entitat van presentar dades envers l’Àfrica, Llatinoamèrica i el Carib per mostrar diferents tipus de societats, cultures i característiques ambientals presents en aquests territoris.
Cal destacar la valoració positiva sobre la diversitat cultural per part de l’alumnat a partir de temes tractats com la identitat, la qual pot esdevenir complexa degut a qüestions com la procedència: d’on sóc jo, d’on provenen els meus pares i mares, o la meva àvia i el tiet, etc. En general els grups van mostrar-se molt participatius i predisposats a intervenir i a aportar les seves reflexions.
Desde el novembre del 2022 estem comptant amb la col·laboració de Fronteres Invisibles a les diverses escoles i instituts de la mà del Guillem i la Marta. Fronteres Invisibles és una cooperativa que té com a objectiu trencar murs a través del diàleg per poder comprendre els problemes reals que ens envolten. El propòsit de Fronteres Invisibles no és més que el de sensibilitzar sobre el racisme, tant social com institucional, existent a l’Estat Espanyol. Tracten principalment les migracions i tot el que aquestes comporten.
Les sessions que duen a terme giren entorn a un joc de rol basat en la situació en la que es troben les persones migrades un cop arriben a Espanya. L’objectiu d’aquest és aconseguir el permís de residència, una feina i un lloguer, havent de passar per situacions complicades, així com múltiples obstacles burocràtics o esdevenint objecte de prejudicis socials. La manera de realitzar l’activitat varia en funció del cicle educatiu però el contingut és el mateix tant per primària com per secundària.
Les sessions de Fronteres Invisibles es divideixen en tres parts: la primera consisteix en la presentació de l’entitat i la realització d’una dinàmica amb el grup-classe per trencar el gel, a continuació es fa l’explicació i la posada en marxa del joc central. Les estudiants s’ajunten en grups de 3-4 persones, i cada grup té un personatge. Tots els personatges tenen una característica comú: acaben d’arribar a Espanya. Per torns i en grups, han d’anar tirant el dau i avançant en el joc per intentar aconseguir el permís de residència, una feina i un lloguer. Finalment, es tanca la sessió amb una ronda de preguntes i reflexions per part tant de les alumnes com de les companyes de l’entitat.
Grup de 5è de l’escola Torrent d’en Melis jugant al joc de Fronteres Invisibles. 16/02/2023 Grup de 3r i 4t de l’escola especial Mare de Déu de Montserrat. 31/01/2023Grup de 3r de l’institut Monjtuïc jugant al joc de Fronteres Invisibles. 10/02/2023
Grup de 5è de l’escola Ernest Lluch jugant al joc de Fronteres Invisibles. 16/11/2023
Aquesta activitat permet a l’alumnat i professorat tenir una visió més general sobre les diverses realitats existents a la nostra societat, mostrant la quotidianitat de les persones migrades així com les condicions de vulnerabilitat en les que es troben.
Durant la campanya d’aquest curs 2022-23, ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, estem comptant amb la col·laboració de diverses entitats, com per exemple La Tregua. La seva iniciativa d’Economia Social i Solidària ofereix pràctiques en matèria de formació artística amb valors cooperatius, formació decolonial per promoure el pensament crític i l’acció social, i projectes amb impacte social.
De la mà de la Karolyna i altres companyes de l’entitat, com la Betty, l’alumnat rep i participa en dinàmiques que porten a reflexionar sobre el tipus de relacions que s’estableixen a l’escola tenint en compte tant a les companyes de classe com el professorat, la directora, i totes aquelles persones que fan possible que el centre educatiu funcioni.
L’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch realitzant les activitats amb La Tregua. 23/11/2022
L’alumnat de 6è de l’escola Cèsar August realitzant les activitats amb La Tregua. 5/12/2022 i 7/12/2022
L’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia realitzant les activitats amb La Tregua. 19/12/2022
A través de pràctiques basades en el teatre de les oprimides, l’alumnat ha pogut treballar en parelles i en grups amb exercicis dels quals després extreien les seves pròpies conclusions sobre el tipus de relació que mantenen no només amb persones de l’escola sinó també amb altres de fora de l’àmbit educatiu, com per exemple la família.
La sessió s’estructura de tal manera que l’alumnat pugui connectar amb el seu cos i el grup a través de la sincronització i la interdependència de moviments i accions.
L’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia realitzant les activitats amb La Tregua. 16/12/2022
L’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch realitzant les activitats amb La Tregua. 23/11/2022
L’alumnat de 3r i 4t de l’escola FEP Mare de Déu de Montserrat realitzant les activitats amb La Tegua. 21/02/2023
L’alumnat de 3r A, 3r B i 3r C de l’institut Montjuïc realitzant les activitats amb La Tegua. 13/02/2023 i 14/02/2023
L’alumnat de 5è A i 5è B de l’escola Torrent d’en Melis realitzant les activitats amb La Tregua. 13/04/2023 i 14/04/2023
L’alumnat de 4t A, 4t B i 4t C de l’institut Arts realitzant les activitats amb La Tregua. 27/04/2023 i 30/04/2023
Al final del tot, es convida a realitzar una reflexió conjunta sobre les relacions al centre educatiu -i també fora d’aquest- posant èmfasi en la interdepèndencia d’aquestes com a motor d’una vida en comú i sostenible.