Presentem una guia pedagògica per enfortir les COMunitats educatives des d’un enfocament d’interculturalitat crítica i de sostenibilitat econòmica i social.
Des de la Fundació Akwaba, amb motiu del dia Mundial de la Diversitat Cultural per al diàleg i el desenvolupament, us presentem la guia pedagògica de la segona fase del projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món, un material de suport a educadores, mestres i professorat i alumnat de 10 a 17 anys, per incloure continguts i pràctiques pròpies de l’educació per a la justícia global que desenvolupa especialment la competència social i ciutadana i el vector 6 del nou currículum.
Aquesta segona fase manté la metodologia d’Investigació Acció Participació i d’aprenentatge-servei, fomentant que l’alumnat comprengui les causes estructurals de vulneracions del dret a la no discriminació i al desenvolupament sostenible des d’una visió de justícia global. Volem incentivar la reflexió per contribuir a la transformació dels centres educatius, els barris i el món amb una mirada d’interculturalitat crítica.
En aquesta fase de formació, recerca i incidència, destaquem la descoberta d’experiències feministes i antiracistes d’ESS del món i de l’entorn local i la mobilització i incidència social amb propostes d’artivisme i de comunicació transformadora.
La guia consta d’un marc conceptual, 5 mòduls formatius adaptats per a primària i secundària, i espais de reflexió per a l’alumnat i el professorat. Ens continuen acompanyant La Tregua – Art i transformació social i COMSOC-Comunicació Social.
Volem agrair la participació dels centres en aquesta fase del projecte, amb els quals hem implementat aquestes formacions que ara us podem compartir: Escola Ernest Lluch i Institut Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat; Escola Cèsar August de Tarragona; Escola especial Mare de Déu de Montserrat, Institut Escola Arts i Institut Montjuïc de Barcelona.
També volem agrair les col·laboracions amb les entitats que ens han permès conèixer experiències antiracistes i d’economia social i solidària: la Suculenta, Altaveu Jove i AMRA a l’Hospitalet de Llobregat; la Teulada i la llibreria El Soterrani a Tarragona i Abarka i el Bloc 4 a Barcelona. Per últim, agraïm el suport en el present projecte dels ajuntaments d’aquestes tres ciutats i a l’ACCD.
Cliqueu la imatge següent per descarregar la versió en PDF de la segona guia pedagògica del projecte COMunitats:

Tot el contingut i les propostes de la guia pedagògica es poden adaptar a les necessitats del grup-classe. Podeu trobar més informació de la campanya i altres materials educatius relacionats a: https://comunitats.fundacioakwaba.cat/
Moltes gràcies!
Des de l’escola Ernest Lluch, canviem el món a partir de la comunicació transformadora!
Després de la implementació de la 1a fase del projecte Comunitats, a Akwaba hem ampliat la mirada, posant el focus al barri i al món, en la 2a fase de la campanya, amb 6è A i B de primària de l’escola Ernest Lluch. Hem fet un apropament a dues entitats del barri, Pomezia i la Suculenta, que treballen des de la visió de l’economia social i solidària, per tal de conèixer el seu funcionament i la seva aportació al barri i a la comunitat.

Aquest apropament, també ha servit com a punt de partida per a la investigació i execució de la intervenció de comunicació transformadora, materialitzada com a collage sonor, què ha conclòs l’alumnat. Aquest últim mòdul, cocoordinat amb COMSOC, ha consistit en l’enregistrament, mitjançant gravadores de ràdio, de sons, explicacions i entrevistes que l’alumnat ha considerat importants per dir la seva vivència durant la visita a aquests espais i el funcionament d’aquests per, posteriorment, plasmar-ho en unes escaletes que són l’esquelet de les seves creacions.

Finalment, mitjançant les gravacions, la música i les seves pròpies veus, per explicar les seves vivències als espais, s’ha creat un collage sonor que apropa la realitat d’aquestes entitats i la seva funció social a la comunitat. Aquesta activitat ha servit per valorar conceptes com la cooperació, la vulnerabilitat, les cures i la interdependència, des de la visió de l’economia social i solidària i per explorar aquests conceptes des de la creativitat i la diversitat. L’alumnat ha pogut expressar i posar veu a les seves vivències i conclusions en una creació radiofònica, de la que han quedat molt satisfetes. A continuació, pengem els enllaços del collage per a que pugueu gaudir dels resultats d’aquest procés:
6è A
https://www.ivoox.com/2×14-et-portem-viatge-a-traves-del-audios-mp3_rf_128527842_1.html
https://www.ivoox.com/2×15-anem-volant-6ea-l-escola-ernest-audios-mp3_rf_128527884_1.html
https://www.ivoox.com/2×16-el-so-les-relacions-sostenibles-audios-mp3_rf_128527901_1.html
6è B
https://www.ivoox.com/2×19-tot-vam-fer-6eb-de-audios-mp3_rf_128528815_1.html
https://www.ivoox.com/2×18-espais-canvien-vides-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528907_1.html
https://www.ivoox.com/2×17-un-relat-sonor-6eb-l-escola-audios-mp3_rf_128528987_1.html
Moltes gràcies!!!
Portem l’artivisme COMunitats sostenibles al carrer, al barri de La Marina
El passat 6 de maig, amb les alumnes de 4t de secundària de l’Institut Montjuïc del projecte “COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món” vam desenvolupar una de les darreres activitats, un artivisme al carrer de la mà de La Tregua a la zona de l’Skatepark de la Zona Franca.
Les joves van crear i representar una instal·lació efímera amb l’objectiu de reivindicar el desig i els drets per unes COMunitats sostenibles dins el marc de l’Economia Social i Solidària i la interculturalitat crítica.
A través d’activitats plàstiques, durant els darrers mòduls, les alumnes van dur a terme la creació d’un seguit de caixes on es representaven els conceptes treballats a l’aula durant la trajectòria del projecte. A més, van realitzar unes bafarades que mencionaven aquelles qüestions que les alumnes consideren necessàries per tal d’establir comunitats sostenibles.



Els grups classe, després d’un assaig previ i la definició dels rols de cadascuna, van conformar un cercle a l’espai públic i, el o la representant de cada grup, va iniciar la lectura del missatge elaborat a l’aula. Paral·lelament, 4 persones de cadascun dels grups entraven al cercle per a deixar les caixes distribuïdes al seu interior i aquestes es lligaven amb les altres a través de fils de colors que simulaven les diverses relacions que teixim entre les persones i les comunitats.



Un cop desenvolupat el muntatge, les alumnes procedien a la lectura del seu text com a resposta de: “Per què les joves pensem que….”: Algunes d’aquestes bafarades de còmics mencionaven: ‘Volem més espais pels joves”; “Més visibilitat del barri”; “No al racisme”;”Fomentar la participació comunitària”, “La base d’una bona salut mental és no deixar-nos soles mai”; “Totes tenim els mateixos drets” o “Menys turistificació”.


Per donar per finalitzada l’escenografia, un cop realitzada la lectura de les bafarades, es van unir per cridar un missatge alt i clar: Perquè sense JovESS no hi ha comunitat!


Gràcies!
Coneixem eines per abordar les situacions racistes amb la Plataforma antiracista de Tarragona
El 5 de març de 2024 amb les alumnes de 5è A i 5è B de l’escola Torreforta hem viscut una sessió formativa amb la Plataforma antiracista de Tarragona de la mà de la Naret i la Djaouida, dins del projecte d’Akwaba COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món. Aquesta col·laboració ens ha permès reflexionar més i apropar eines de com abordar les situacions racistes que l’alumnat pugui viure o veure.

L’estructura de les sessions ens va permetre copsar com vivim les diferències i aquestes com es poden transformar en desigualtats. També vam viure, a través de “ulleres de l’antiracisme”, l’explicació de vivències racistes, la idea de la unió per a sumar força i estratègies de comunicació de situacions racistes. Les participants ens vam engrescar a través d’un ampli debat. Per tancar la sessió vam viure una dinàmica de ritme grupal amb 5è B.
Moltes gràcies!
La Campanya
COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.