Presentem el llibret que recull les experiències de la segona fase del projecte COMunitats
Hem elaborat el Recull d’experiències de la segona fase del projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món de la Fundació Akwaba que se centra en els eixos de la interculturalitat crítica i la sostenibilitat econòmica i social amb visió de justícia global.
Es tracta d’una mostra, adreçada a les professionals de l’educació i la cooperació, d’allò que ha suposat la implementació d’aquesta fase a centres educatius de l’Hospitalet de Llobregat, Barcelona i Tarragona amb el suport dels respectius ajuntaments i de l’ACCD.
En aquesta ocasió compartim el fil d’aprenentatges dels mòduls formatius i dels espais de reflexió destacant claus, nusos i propostes de millora. Tractem aspectes sobre quins criteris ens mouen a relcionar-nos i pensar-nos críticament des dels drets humnas que ens ajuden a conviure al barri, al muncipi i al món proposant la perspectiva d’interculturalitat crítica i l’economia social i solidària com a estratègies per afrontar reptes socials actuals. Visitem iniciatives d’ESS i antiracistes del barri i sensibilitzem comunitariament amb relats sonors i artivisme a l’espai públic.
Agraïm a totes les persones que ho han fet possible, especialment alumnat, educadores, mestres i professorat participant i a les agrupacions amb COMSOC-Comunicació Social i La Tregua-Arte y transformación social i a les entitats visitades de les comunalitats urbanes de Tarragona i La Florida s’aveïna.
Participem a la V Trobada Canviar l’educació per canviar el món
Portem dos cursos preparant des del grup motor la V Trobada Canviar l’educació per canviar el món organitzada per lafede.cat, administracions i associacions educatives juvenils i finalment va tenir lloc el 24 i 25 d’octubre de 2024 al TecnoCampus Mataró-Maresme.
El divendres 24 d’octubre vam arrencar amb reflexions sobre cultura de pau amb la pregunta inspiradora “El pacifisme és de boomers?”.
A la jornada de dissabte, vam compartir la vivència del COMunitats acompanyades de la Clàudia Cerro, mestra de l’escola Ernest Lluch de l’Hospitalet de Llobregat que va explicar els aprenentatges i impactes del projecte en el seu grup d’alumnes i en l’escola. El projecte es va fer durant dos cursos escolars amb dos grups classe i l’alumnat que tutoritzava la Clàudia es va anar incorporant el primer any com a matricula viva. El treball de relacions sostenibles va possibilitar la coneixença i la cohesió entre alumnes, la comprensió crítica de les discriminacions i la implicació en el centre, en el barri i el món. La interculturalitat crítica és un repte encara per continuar abordant en els centres educatius amb el suport de La Tregua; la comunicació transformadora amb COMSOC i les sortides a Bellvitge, Pomezia i a Torre Barrina van enriquir la vivència dotant de nous referents antiracistes i espais propers per construir comunitats sostenibles. L’escola Ernest LLuch aposta any rere any per incloure aquests projectes d’educació per a la justícia global en el cicle superior de primària.
També vam aprofitar per fer difusió de les guies pedagògiques i reculls d’experiències del COMunitats.
La resta de la jornada vam conéixer altres experiències transformadores i dinamitzar el taller Escape System amb caus i esplais.
Publiquem el vídeo Fem COMunitat al barri i al món amb els centres educatius participants el curs 2023-2024
A la segona fase de la campanya COMunitats l’alumnat acompanyat amb Akwaba, COMSOC i La Tregua hem realitzat un procés de formació, investigació i incidència social i política a l’entorn proper i global. L’any anterior vam identificar els criteris que ens mouen a relacionar-nos i els vam repensar críticament des d’una perspectiva de Drets Humans i decolonialitat, atenent a les relacions desiguals que generen discriminacions, i a les seves causes estructurals.
Mentre que en aquesta segona fase hem sortit dels centres educatius per conèixer iniciatives d’Economia social i solidària amb perspectiva d’interculturalitat crítica que formen part del teixit social i de barri de l’entorn proper de l’alumnat, i que són una alternativa viva, afavorint la construcció de relacions sostenibles. Ha estat en aquestes sortides que l’alumnat, a partir d’un procés d’Aps ha pogut conèixer i aprendre el funcionament d’economies transformadores així com dur a terme l’acció transformadora posterior, que en alguns casos ha estat l’elaboració de relats sonors amb la col·laboració de COMSOC – Comunicació Social. I en d’altres, ha estat l’elaboració d’una peça efímera d’artivisme que hem exposat a l’espai públic i en coordinació amb el districte proper al centre educatiu amb la col·laboració de La Tregua. Arte i transformación social.
En aquest projecte han participat un total de 297 alumnes de diferents ciutats i centres educatius del cicle superior de primària i secundària.
A la ciutat de Tarragona ha participat l’alumnat de 6è de l’Escola Cèsar August. A l’Hospitalet de Llobregat ha participat l’alumnat de 6è de l’escola Ernest Lluch i l’alumnat de 3r i 4t de l’institut Santa Eulàlia. A la ciutat de Barcelona ha participat l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de FEP Mare de Déu de Montserrat EE, l’alumnat de 2n d’ESO de l’IE Arts i l’alumnat de 4t d’ESO de l’institut Montjuïc.
En el vídeo podeu veure un resum del procés de la segona fase del projecte COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món.
Reunió de valoració amb les educadores sobre la implementació de la segona fase de la campanya educativa COMunitats als centres educatius
El dijous 30 de maig va tenir lloc la sessió de valoració sobre la implementació, als centres educatius de Tarragona, Barcelona i de l’Hospitalet de Llobregat participants de la segona fase, de la campanya COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món de la Fundació Akwaba. La sessió de valoració conjunta va ser presencial: cada educadora ja havia omplert el full de valoració del centre que li corresponia prèviament, i durant el matí del dijous vam posar en comú els resultats, així com afegir o desenvolupar valoracions que consideràvem importants o que responien a propostes de millora respecte a futures accions.
Els àmbits temàtics que s’han valorat es divideixen en 4 blocs: el primer, en relació l’aprenentatge de l’alumnat, el segon sobre la participació del professorat i mestres, el tercer en relació amb aspectes generals de la campanya COMunitats destacant els punts forts i febles i aportant suggeriments de millora, i el quart en relació amb les fonts de verificació i eines d’avaluació utilitzades.
Aquest tipus de reunions de valoració considerem que són molt nutritives per l’equip humà, ja que ens permet socialitzar l’experiència que cada educadora ha tingut en el centre que li corresponia, facilitant una anàlisi estructural de l’escenari educatiu observant quins aspectes es comparteixen en tots els centres, així com quines situacions són específiques de cada context educatiu. Permetent-nos fer un abordatge i reflexió col·lectiva enfront de desafiaments presents i futurs. Així tot i que cada educadora estigui amb un grup diferent, la seva intervenció no està aïllada, sinó que forma part d’un equip.
Arran de la reflexió final, tan dintre de l’aula amb l’espai de reflexió mixt com en la reunió de valoració de les educadores, hem conclòs que el repte de la sostenibilitat econòmica i social tot i que a escala conceptual l’alumnat la senti llunyana, forma part de l’imaginari de societat saludable i amable que s’imagina i en la que vol viure. En general, la motivació no sempre ha estat la mateixa, però sí que valorem molt positivament com han encaixat algunes eines que s’han utilitzat perquè aquest ideal no se’ls faci extern i desconegut, sinó que es consideressin com a part activa d’aquest canvi que ja ha començat. Les visites vivencials i l’interès que l’alumnat ha mostrat en aquesta són una prova de la voluntat i inquietud de canvi que tenen cap a una societat més econòmica i socialment sostenible, on la perspectiva de la interculturalitat crítica sigui vertebradora.
Moltes gràcies!!!
La Campanya
COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.