El dimarts 20 de setembre de 2022 vam iniciar les sessions formatives de la primera fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ a la seu d’Akwaba amb l’equip d’educadores. La formació ha tingut una durada de 2 dies en la que hem pogut comptar amb la Karolyna Núñez Grez, qui forma part de La Tregua, ubicada al barri de Gràcia de Barcelona. La Tregua és una iniciativa d’Economia Social i Solidària, la qual ofereix diverses pràctiques com formació artística amb valors cooperatius, formació decolonial per promoure el pensament crític i l’acció social, i projectes amb impacte social.
A la primera sessió, dinamitzada per la Karolyna, vam poder gaudir d’una exposició teòrica en materia d’Interculturalitat, Decolonialitat i Justícia Global a la vegada que apreniem dinàmiques basades en l’educació popular i el teatre de les oprimides. L’eix principal de les activitats realitzades a la sessió va recaure en la importància de reflexionar sobre els tipus de relacions que mantenim, les que ens agradaria establir i aquelles que esperem aconseguir. Per tant, seguint el fil de la campanya, les dinàmiques convidaven a reflexionar sobre les relacions de poder establertes a la societat.
La Karolyna va fer èmfasi en la creativitat i l’interdependència com elements clau al parlar d’una societat justa i solidària, contrària al model socioeconòmic existent, intrínsecament individualista, competitiu, consumista i discriminatori amb les diferències. D’aquesta manera, la formació plantejada ens va convidar a reflexionar sobre el tipus de societat on vivim i a cercar vies de transformació cap a una comunitat equitativa i unes relacions justes i sostenibles.
El dijous 22 va tenir lloc la segona sessió formativa, aquesta vegada impartida per l’equip tècnic d’Akwaba. Primerament, es va portar a terme una activitat d’autoreflexió per part de les talleristes sobre el seu paper com a educadores i dinamitzadores als centres educatius. Seguidament, es van presentar les activitats de COMunitats que en un futur realitzaran amb l’alumnat.
Les talleristes van ser partícipes de les dinàmiques en tot moment, vivint elles mateixes les emocions que sentiran en un futur les més petites. Finalitzen aquesta primera etapa formativa, per tant, amb un bagatge teòric primordial i amb l’experiència d’haver format part de la realització de les diverses tasques. Elles seran qui les adaptin a les necessitats i condicions de cada grup-classe per a que funcionin de la millor manera possible.
Moltes gràcies!