Reunions i formacions internes

Treballem la Comunicació No Violenta de la mà d’Annette Stössel, amb la col·laboració de REDS

El dimarts 10 de gener vam poder participar i gaudir de la formació sobre Comunicació No violenta amb la presència de l’Annette Stössel, creadora del projecte ConectandoConArte basat en la connexió i la sostenibilitat tant de forma individual com en les relacions amb les altres persones i col·laboradora de REDS (Red de Solidarida para la transformación social) . Especialitzada en àmbits com l’Arteterapia i la Comunicació No Violenta (CNV), l’Annette ens va impartir una sessió al Centre Cultural Collblanc – La Torrassa tant a les educadores com a l’equip tècnic d’Akwaba. No només es va tractar d’una formació teòrica on ens mostrava els pilars bàsics de la CNV sinó que a través de diverses dinàmiques vam poder posar en pràctica tota la teoria apresa.

Vam diferenciar situacions que són judicis de valors o observacions; conèixer sentiments i emocions vers situacions determinades i relacionar-les amb necessitats i formular peticions expressant sentiments/emocions i necessitats.

El taller és un pas més perquè l’equip i les talleristes compartim espais de relació i formació i tinguem eines per acompanyar l’alumnat i el professorat d’una manera coherent i respectuosa amb els valors que promou l’educació per la justícia global.

Reforcem les relacions sostenibles amb La Tregua i el Teatre de les Oprimides

Durant la campanya d’aquest curs 2022-23, ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’, estem comptant amb la col·laboració de diverses entitats, com per exemple La Tregua. La seva iniciativa d’Economia Social i Solidària ofereix pràctiques en matèria de formació artística amb valors cooperatius, formació decolonial per promoure el pensament crític i l’acció social, i projectes amb impacte social. 

De la mà de la Karolyna i altres companyes de l’entitat, com la Betty, l’alumnat rep i participa en dinàmiques que porten a reflexionar sobre el tipus de relacions que s’estableixen a l’escola tenint en compte tant a les companyes de classe com el professorat, la directora, i totes aquelles persones que fan possible que el centre educatiu funcioni. 

L’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch
realitzant les activitats amb La Tregua.
23/11/2022
L’alumnat de 4t de l’INS Santa Eulàlia
realitzant les activitats amb La Tregua.
19/12/2022

A través de pràctiques basades en el teatre de les oprimides, l’alumnat ha pogut treballar en parelles i en grups amb exercicis dels quals després extreien les seves pròpies conclusions sobre el tipus de relació que mantenen no només amb persones de l’escola sinó també amb altres de fora de l’àmbit educatiu, com per exemple la família.

La sessió s’estructura de tal manera que l’alumnat pugui connectar amb el seu cos i el grup a través de la sincronització i la interdependència de moviments i accions.

L’alumnat de 3r de l’INS Santa Eulàlia
realitzant les activitats amb La Tregua.
16/12/2022
L’alumnat de 5è de l’Escola Ernest Lluch
realitzant les activitats amb La Tregua.
23/11/2022

Al final del tot, es convida a realitzar una reflexió conjunta sobre les relacions al centre educatiu -i també fora d’aquest- posant èmfasi en la interdepèndencia d’aquestes com a motor d’una vida en comú i sostenible.

Moltes gràcies!

Ens trobem amb el professorat per començar la campanya COMunitats

El 29 de setembre vam iniciar la tanda de reunions amb el professorat dels centres educatius amb els que treballarem durant la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’. Hem pogut comptar amb la participació dels caps d’estudis i el professorat corresponents per abastar els aspectes més tècnics i organitzatius de la posada en marxa de les sessions.

La primera reunió la vam realitzar amb l’Institut Santa Eulàlia el dia 29 de setembre i es va desenvolupar amb la presència de la directora del centre i les professores de les optatives de 3r i 4t, Ciutat, centre i sostenibilitat, on s’insereixen les sessions de la campanya.

Reunió de preparació amb el professorat de l’Institut Santa Eulàlia i Akwaba. 29/09/22

El 5 d’octubre es dugué a terme la reunió amb el professorat de l’Escola Cèsar August de Tarragona i vam comptar amb les tutores de 6è, el cap d’estudis del centre i amb una de les talleristes, la Viviana. Les sessions de la campanya s’insereixen a la matèria de Valors. El cap d’estudis va ressaltar la importància que hi hagi un relat seqüencial del contingut de les sessions perquè l’alumnat pugui donar-li sentit i els sigui més comprensible.

Reunió de preparació amb el professorat de l’Escola Cèsar August i Akwaba. 05/10/22

La reunió amb l’Escola Ernest Lluch va donar lloc el 6 d’octubre amb la tutora de 5è de primària, el cap d’estudis i la tallerista encarregada, l’Iris. Uns dies després, el 3 de novembre, la Nines i Núria, coordinadores del projecte, juntament amb l’Andrea, educadora, van reallitzar una segona reunió amb el cap d’estudis amb l’objectiu que ens pogués proporcionar aspectes i eines clau en matèria d’avaluació per competències. En aquest centre, les sessions s’insereixen a la matèria de Medi i valors.

Reunió de preparació amb el professorat de l’Escola Ernest Lluch. 06/10/22
Segona reunió de preparació amb el professorat de l’Escola Ernest Lluch. 03/11/22

Moltes gràcies!

Primeres sessions formatives per a l’equip de talleristes

El dimarts 20 de setembre de 2022 vam iniciar les sessions formatives de la primera fase de la campanya ‘COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món’ a la seu d’Akwaba amb l’equip d’educadores. La formació ha tingut una durada de 2 dies en la que hem pogut comptar amb la Karolyna Núñez Grez, qui forma part de La Tregua, ubicada al barri de Gràcia de Barcelona. La Tregua és una iniciativa d’Economia Social i Solidària, la qual ofereix diverses pràctiques com formació artística amb valors cooperatius, formació decolonial per promoure el pensament crític i l’acció social, i projectes amb impacte social.

A la primera sessió, dinamitzada per la Karolyna, vam poder gaudir d’una exposició teòrica en materia d’Interculturalitat, Decolonialitat i Justícia Global a la vegada que apreniem dinàmiques basades en l’educació popular i el teatre de les oprimides. L’eix principal de les activitats realitzades a la sessió va recaure en la importància de reflexionar sobre els tipus de relacions que mantenim, les que ens agradaria establir i aquelles que esperem aconseguir. Per tant, seguint el fil de la campanya, les dinàmiques convidaven a reflexionar sobre les relacions de poder establertes a la societat.

La Karolyna va fer èmfasi en la creativitat i l’interdependència com elements clau al parlar d’una societat justa i solidària, contrària al model socioeconòmic existent, intrínsecament individualista, competitiu, consumista i discriminatori amb les diferències. D’aquesta manera, la formació plantejada ens va convidar a reflexionar sobre el tipus de societat on vivim i a cercar vies de transformació cap a una comunitat equitativa i unes relacions justes i sostenibles.

El dijous 22 va tenir lloc la segona sessió formativa, aquesta vegada impartida per l’equip tècnic d’Akwaba. Primerament, es va portar a terme una activitat d’autoreflexió per part de les talleristes sobre el seu paper com a educadores i dinamitzadores als centres educatius. Seguidament, es van presentar les activitats de COMunitats que en un futur realitzaran amb l’alumnat.

Les talleristes van ser partícipes de les dinàmiques en tot moment, vivint elles mateixes les emocions que sentiran en un futur les més petites. Finalitzen aquesta primera etapa formativa, per tant, amb un bagatge teòric primordial i amb l’experiència d’haver format part de la realització de les diverses tasques. Elles seran qui les adaptin a les necessitats i condicions de cada grup-classe per a que funcionin de la millor manera possible.

Moltes gràcies!

La Campanya

COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món és una campanya d’educació per a la justícia global impulsada per la Fundació Akwaba.